Analisis Sistem Pemantauan Nutrisi pada Budidaya Tanaman Pakcoy dan Kangkung dengan Metode Akuaponik NFT

Earlyansyah, Moch Fauzan Surya (2024) Analisis Sistem Pemantauan Nutrisi pada Budidaya Tanaman Pakcoy dan Kangkung dengan Metode Akuaponik NFT. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5001201070_Undergraduate_Thesis_Fauzan.pdf] Text
5001201070_Undergraduate_Thesis_Fauzan.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Pertumbuhan populasi global yang cepat serta meningkatnya permintaan bahan pangan menghadirkan tantangan besar dalam memastikan ketersediaan pasokan pangan yang memadai. Budidaya tanaman dengan metode konvensional memiliki banyak kekurangan dan ancaman penurunan produktivitas. Sistem pertanian yang efisien dan berkelanjutan menjadi aspek yang sangat penting untuk terus dikembangkan, salah satunya adalah metode akuaponik yang mengintegrasikan budidaya tanaman dengan budidaya ikan secara bersamaan. Pada penelitian ini, sebuah sistem akuaponik NFT (Nutrient Film Technique) portabel skala kecil telah dirancang, dikembangkan, dan dipantau beberapa parameternya selama 13 hari untuk mempelajari efisiensi pemberian nutrisi yang diberikan. Sistem akuaponik diintegrasikan dengan sistem pemantauan air akuaponik menggunakan mikrokontroler Arduino dan beberapa sensor seperti pH dan TDS. Tujuan dari penggunaan sistem ini adalah meningkatkan produktivitas budidaya akuaponik dengan mengeksplorasi pengaruh penambahan AB mix. Hasil dari penelitian ini terpantau dengan baik dibuktikan dengan memperhatikan pertumbuhan tanaman dan ikan yang terjadi serta beberapa parameter dan pengaruhnya dari nilai TDS dan pH. Hasil dari pemantauan nutrisi menunjukkan bahwa pada semua variasi penambahan larutan nutrisi AB mix yang diberikan nilai TDS cenderung berada pada kondisi aman bernilai kurang dari 1000 mg/L sebagai parameter akuakultur. Nilai pH pada Variasi 2 cenderung berada diatas parameter hidroponik, namun masih dibawah jangkauan akuakultur. Nilai pH pada Variasi 3 berada dalam range yang dianjurkan untuk akuaponik dan akuakultur.
================================================================================
The rapid growth of the global population and the increasing demand for food present a major challenge in ensuring adequate food supply. Conventional methods of crop cultivation have many drawbacks and threaten to reduce productivity. Efficient and sustainable agricultural systems are very important aspects to be developed, one of which is the aquaponic method that integrates plant cultivation with fish farming simultaneously. In this study, a small-scale portable NFT (Nutrient Film Technique) aquaponic system was designed, developed, and monitored for 13 days to study the efficiency of nutrient delivery. The aquaponic system was integrated with an aquaponic water monitoring system using an Arduino microcontroller and several sensors such as pH and TDS. The aim of using this system is to increase the productivity of aquaponic farming by exploring the effect of AB mix addition. The results of this research are well monitored as evidenced by observing the growth of plants and fish that occur as well as several parameters and their effects from TDS and pH values. The results of nutrient monitoring show that in all variations of the addition of AB mix nutrient solutions given, the TDS value tends to be in a safe condition as an aquaculture parameter. The pH value in Variation 2 tends to be above the hydroponic parameters, but still below the aquaculture range. The pH value in Variation 3 is within the recommended range for aquaponics and aquaculture.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Akuaponik NFT, Arduino UNO, Monitoring Pakcoy dan Kangkung.
Subjects: Q Science > QC Physics > QC271.8.C3 Calibration
S Agriculture > S Agriculture (General)
S Agriculture > SH Aquaculture. Fisheries. Angling
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK7878 Electronic instruments
Divisions: Faculty of Science and Data Analytics (SCIENTICS) > Physics > 45201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Moch Fauzan Surya Earlyansyah
Date Deposited: 04 Aug 2024 10:13
Last Modified: 04 Aug 2024 10:13
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/110142

Actions (login required)

View Item View Item