Perancangan Interactive Story Book Berbasis Literasi Gizi Sebagai Media Pembelajaran Untuk Anak Usia 4-6 Tahun

Nabila, Sarah Zalfa (2024) Perancangan Interactive Story Book Berbasis Literasi Gizi Sebagai Media Pembelajaran Untuk Anak Usia 4-6 Tahun. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5030201013-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5030201013-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Kesehatan pada periode anak usia dini menjadi salah satu faktor masa tumbuh kembang manusia akan keberlangsungan kualitas hidup di masa depan. Penelitian oleh Organisasi Kesehatan Dunia menyatakan pentingnya pemberian bekal kesehatan yang baik pada anak-anak hingga remaja untuk memegang peran penuh dalam berkontribusi pada perubahan transformatif dan pembangunan berkelanjutan. Hal ini selaras dengan tujuan Pembangunan Berkelanjutan yang dicetuskan oleh Sustainable Development Goals (SDGs). Salah satu bentuk perwujudan asupan nutrisi yang baik adalah dengan memperhatikan kandungan gizi dalam makanan yang dikonsumsi oleh anak. Maka dari itu, perancangan ini dibuat untuk memberikan edukasi pada anak melalui media edukasi interaktif agar anak mampu mengenali dan memahami porsi makanan sesuai anjuran beserta kandungan nutrisi di dalamnya. Perancangan ini menggunakan beberapa metode penelitian, yakni: studi literatur, studi eksisting, studi komparator, depth interview, kuesioner, studi eksperimental, wawancara ahli, user testing dan evaluasi hingga menghasilkan desain final. Hasil dari data yang ditemukan dalam penelitian kemudian dianalisis sehingga menjadi acuan dalam menentukan konsep. Media dari perancangan ini adalah seri interactive story book, dengan satu buku cerita dan satu buku pendamping di setiap seri. Buku seri ini memiliki konsep permainan yang dikuatkan pada konten dengan tujuan untuk memudahkan target audiens mengikuti informasi dan pembelajaran mengenai pengenalan nutrisi yang terdapat di dalam buku. Melalui interactive story book ini diharapkan menjadi media pembelajaran alternatif dalam mengenalkan nutrisi dalam ragam makanan kepada anak usia empat hingga enam tahun.
==============================================================================================================================
Health in the early childhood period is one of the factors in human growth and development for the sustainability of quality of life in the future. Research by the World Health Organization states the importance of providing good health provisions for children and adolescents to play a full role in contributing to transformative change and sustainable development. This is in line with the Sustainable Development goals initiated by the Sustainable Development Goals (SDGs). One way to realize good nutritional intake is by paying attention to the nutritional content of the food consumed by children. Therefore, this design was created to provide education to children through interactive educational media so that children are able to recognize and understand the recommended food portions and their nutritional content. This design uses several research methods, namely: literature study, existing study, comparative study, depth interviews, questionnaires, experimental studies, expert interviews, user testing, and evaluation, to produce the final design. The results of the data found in the research are then analyzed so that they become a reference in determining the concept. The medium for this design is an interactive story book series, with one story book and one companion book in each series. This series of books has a game concept that is reinforced in the content with the aim of making it easier for the target audience to follow the information and learn regarding the introduction to nutrition contained in the books. Through this interactive story book, it is hoped that it will become an alternative learning media for introducing nutrition in a variety of foods to children aged four to six years.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Interactive Story Book, Literasi Gizi, Media Pembelajaran, Anak 4-6 Tahun, Nutrition Literacy, Learning Media, Children Aged 4-6 Years
Subjects: L Education > L Education (General)
N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
N Fine Arts > NE Print media
Z Bibliography. Library Science. Information Resources > Z116.A3 Book design.
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Sarah Zalfa Nabila
Date Deposited: 19 Aug 2024 04:44
Last Modified: 19 Aug 2024 04:44
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/110636

Actions (login required)

View Item View Item