Albab, Farel Ulil (2024) Optimasi Site Layout pada Proyek Pembangunan East Coast Center 2 Phase 2 dengan Multi-Objectives Function. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
5012201119-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2026. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Perencanaan site layout merupakan salah satu pekerjaan pada tahap perencanaan suatu proyek konstruksi. Produktivitas suatu proyek konstruksi dipengaruhi oleh penataan site layout. Site layout yang terencana dengan baik dapat menghindari dari potensi keterlambatan pekerjaan dan memastikan proyek berjalan sesuai jadwal yang telah ditetapkan. Untuk mendapatkan produktivitas yang optimal serta untuk menghindari terjadinya keterlambatan proyek perlu adanya optimasi site layout pada proyek. Penelitian ini bertujuan untuk melakukan optimasi site layout pada Proyek Pembangunan East Coast Center 2 Phase 2 yang berlokasi di Kota Surabaya, Jawa Timur. Site layout proyek dianggap dalam kondisi equal site layout yang mana jumlah fasilitas proyek sama dengan jumlah lahan yang tersedia. Metode yang digunakan dalam penelitian adalah multi-objectives function dengan fungsi tujuan traveling cost, traveling distance, dan degree of hazard. Traveling Cost adalah biaya yang berkaitan dengan perpindahan sumberdaya antar fasilitas. Traveling distance adalah jarak yang ditempuh selama terjadi pergerakan material, peralatan, dan pekerja dari satu fasilitas ke fasilitas lain. Degree of Hazard merupakan tingkat risiko atau tingkat bahaya yang terkait dengan faktor-faktor tertentu di lokasi proyek konstruksi. Fungsi traveling cost, traveling distance, dan degree of hazard dioptimalkan untuk mencapai nilai paling minimum. Hasil dari penelitian ini didapatkan 7 skenario tata letak fasilitas proyek. Dari ketujuh alternatif tersebut dapat disimpulkan bahwa site layout pada Proyek Pembangunan East Coast Center 2 Phase 2 belum optimal. Berdasarkan analisis Pareto-optimal didapatkan skenario layout paling optimum terjadi pada Layout 5 dengan nilai Traveling Distance (TD) sebesar 84.480,93 m atau mengalami penurunan sebesar 7,65% dari layout eksisting, nilai Degree of Hazard (DH) sebesar 1564,69 atau mengalami penurunan sebesar 11,19% dari layout eksisting, dan nilai Traveling Cost (TC) sebesar Rp 118.335,43 atau mengalami penurunan sebesar 14,16% dari layout eksisting.
======================================================================================================
Site layout planning is one of the jobs in the planning stage of a construction project. The productivity of a construction project is influenced by the site layout arrangement. A well-planned site layout can avoid potential delays in work and ensure the project runs according to a predetermined schedule. To get optimal productivity and to avoid project delays, it is necessary to optimize the site layout on the project. This research aims to optimize the site layout of the East Coast Center 2 Phase 2 Project located in Surabaya City, East Java. The project site layout is considered in equal site layout conditions where the number of project facilities is equal to the amount of land available. The method used in the research is multi-objectives function with traveling distance and degree of hazard objective functions. Traveling cost is the cost associated with the resource movement between facilities. Traveling distance is the distance traveled during the movement of materials, equipment, and workers from one facility to another. Degree of hazard is the level of risk or degree of danger associated with certain factors at the construction project site. The traveling cost, traveling distance, and degree of hazard functions are optimized to achieve the minimum value. The results of this study obtained 7 scenarios of project facility layout. Of the seven alternatives, it can be concluded that the site layout in the East Coast Center 2 Phase 2 Project is not optimal. Based on Pareto-optimal analysis, the most optimal layout scenario is obtained in Layout 5 with Traveling Distance (TD) value of 84,480.93 m or a decrease of 7.65% from the existing layout, Degree of Hazard (DH) value of 1564.69 or a decrease of 11.19% from the existing layout, and Traveling Cost (TC) value of Rp 118,335.43 or a decrease of 14.16% from the existing layout.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | degree of hazard, optimasi, optimization, site layout, traveling cost, traveling distrance. |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) |
Divisions: | Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Farel Ulil Albab |
Date Deposited: | 31 Jul 2024 12:42 |
Last Modified: | 31 Jul 2024 12:42 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/110657 |
Actions (login required)
View Item |