Game In Prison: Pendekatan Arsitektur Perilaku Dan Teori Adventure Game Dalam Tatanan Massa Dan Program Ruang Penjara

Halim, Reyhan Hamdani (2024) Game In Prison: Pendekatan Arsitektur Perilaku Dan Teori Adventure Game Dalam Tatanan Massa Dan Program Ruang Penjara. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5013201112-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5013201112-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Penjara merupakan suatu lembaga yang berperan penting dalam pembinaan narapidana sehingga dapat kembali ke masyarakat dan menyesal telah melakukan kejahatan, namun permasalahan yang seringkali terjadi narapidana justru mendapatkan komunitas baru kejahatan mereka di dalam penjara. Hal ini terjadi dikarenakan kurangnya pengawasan dari sipir penjara sehingga narapidana leluasa dalam berdiskusi dengan narapidana lainnya. Melihat pada permasalahan tersebut, pada rancangan ini akan dibangun sebuah lembaga pemasyarakatan yang terletak di lokasi eksisting rutan medaeng dengan tingkat residivis yang tinggi. Perancangan ini menggunakan teori Adventure Game dan pendekatan Arsitektur Perilaku dalam setiap langkah desainnya. Metode proses rancang yang digunakan adalah concept based framework dengan hipotesa bahwa penjara merupakan sebuah permainan yang mewadahi narapidana di dalamnya. Pendekatan Arsitektur Perilaku diterapkan pada setiap level dari massa yang dirancang. Perancangan ini menghasilkan sebuah desain penjara yang mampu mengatur perilaku narapidana dengan prinsip behavior setting dan spatial cognition. Di mana narapidana akan selalu merasa diawasi di dalam penjara dan menimbulkan rasa takut dalam melakukan diskusi kejahatan baru dengan narapidana lainnya. Hal itu diterapkan dalam program ruang yang dilalui narapidana dan alur dari massa ke massa narapidana.
========================================================================================================================
Prison is an institution that plays an important role in developing prisoners so that they can return to society and regret having committed a crime, but the problem that often occurs is that prisoners find their new criminal community in prison. This occurs due to a lack of supervision from prison guards so that prisoners are free to discuss with other prisoners. Looking at these problems, in this design a correctional institution will be built located at the existing location of the Medaeng prison with a high recidivism rate. This design uses Adventure Game theory and the Behavioral Architecture approach in every design step. The design process method used is a concept based framework with the hypothesis that prison is a game that accommodates prisoners within it. The Behavioral Architecture approach is applied at every level of the designed mass.This design produces a prison design that is able to regulate inmate behavior using the principles of behavior setting and spatial cognition. Where prisoners will always feel watched in prison and this will create a feeling of fear when discussing new crimes with other prisoners. This is applied in the spatial program that prisoners pass through and the flow from mass to mass of prisoners.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Narapidana, Penjara, Perilaku, Permainan, Behavior, Game, Inmates, Prison
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA2750 Architectural design.
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Architechture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Reyhan Hamdani Halim
Date Deposited: 12 Aug 2024 04:26
Last Modified: 12 Aug 2024 04:26
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/114076

Actions (login required)

View Item View Item