Nugroho, Fadhil Aryo (2024) Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Sektor Kebudayaan dan Pariwisata di Jawa Timur Menggunakan Regresi Komponen Utama. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
5003201068-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Pertumbuhan ekonomi suatu negara erat kaitannya dengan sektor kebudayaan dan pariwisata sebagai pendorong utama pendapatan. Hal ini sejalan dengan Sustainable Development Goals (SDGS) ke-8, dimana sektor ini dapat memberikan peluang pekerjaan dan mendukung pertumbuhan ekonomi lokal. Penelitian ini menggunakan 18 indikator kebudayaan dan pariwisata dari 38 kabupaten/kota di Provinsi Jawa Timur sebagai variabel prediktor serta 2 variabel penekan. Data diperoleh dari publikasi Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Provinsi Jawa Timur, "Kebudayaan dan Pariwisata Dalam Angka 2022". Dalam analisisnya digunakan metode statistik meliputi analisis faktor untuk memfaktorkan indikator, clustering untuk mengelompokkan kabupaten/kota berdasarkan pendapatan sektor kebudayaan dan pariwisata, dan regresi komponen utama untuk memodelkan faktor-faktor yang mempengaruhi pendapatan sektor tersebut. Dari analisis, pendapatan sektor kebudayaan dan pariwisata di Provinsi Jawa Timur pada tahun 2022 memiliki nilai rata-rata 4017,63 juta rupiah dengan standar deviasi 16527,59 juta rupiah, menunjukkan variasi besar antar kabupaten/kota. Sebagian besar variabel seperti jumlah sanggar/grup kesenian, jumlah pelaku seni, dan lainnya menunjukkan persebaran data tinggi dengan banyak pencilan. K-means clustering menunjukkan dua klaster optimum: Klaster 1 (Kota Malang dan Surabaya) dengan indikator pariwisata lebih tinggi, dan Klaster 2 (36 kabupaten/kota lainnya). Analisis faktor menghasilkan tiga faktor dengan 10 variabel utama, dan Analisis Komponen Utama mengidentifikasi tiga komponen yang menjelaskan 88,94% variasi data. Model regresi komponen utama signifikan dengan kebaikan model 93,6% dan memenuhi asumsi klasik residual identik, independen, dan berdistribusi normal.
========================================================================================================================The economic growth of a country is closely related to the cultural and tourism sectors as key drivers of income. This aligns with the Sustainable Development Goals (SDGs) Goals 8, where these sectors can create job opportunities and support local economic growth. This study uses 18 cultural and tourism indicators from 38 regencies/cities in East Java Province as predictor variables, along with 2 control variables. The data were obtained from the publication by the Department of Culture and Tourism of East Java Province, "Culture and Tourism in Numbers 2022". The analysis employs statistical methods including factor analysis to factor the indicators, clustering to group the regencies/cities based on the income from the cultural and tourism sector, and principal component regression to model the factors affecting this sector's income. From the analysis, the average income from the cultural and tourism sector in East Java Province in 2022 was 4,017.63 million rupiah with a standard deviation of 16,527.59 million rupiah, indicating significant variation among regencies/cities. Most variables, such as the number of art studios/groups, the number of artists, and others, showed high data dispersion with many outliers. K-means clustering revealed two optimal clusters: Cluster 1 (Malang City and Surabaya) with higher tourism indicators, and Cluster 2 (36 other regencies/cities). Factor Analysis produced three factors with 10 main variables, and Principal Component Analysis identified three components explaining 88.94% of the data variation. The principal component regression model was significant with a model goodness-of-fit of 97.2% and met the classical assumptions of residuals being identical, independent, and normally distributed.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Faktor, Klaster, Kebudayaan, Pariwisata, Regresi, Cluster, Culture, Factors, Tourism, Regression. |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) H Social Sciences > HA Statistics > HA29 Theory and method of social science statistics H Social Sciences > HA Statistics > HA31.3 Regression. Correlation |
Divisions: | Faculty of Science and Data Analytics (SCIENTICS) > Statistics > 49201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Fadhil Aryo Nugroho |
Date Deposited: | 08 Aug 2024 03:26 |
Last Modified: | 08 Aug 2024 03:26 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/114908 |
Actions (login required)
View Item |