Pengendalian Kecepatan Motor Induksi Satu Fasa Menggunakan Metode Proportional Integral

Sconda, Joel Credo Benediq Muste (2024) Pengendalian Kecepatan Motor Induksi Satu Fasa Menggunakan Metode Proportional Integral. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 2040201071-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
2040201071-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Pengendalian kecepatan motor induksi satu fasa adalah aspek penting dalam berbagai aplikasi industri yang memerlukan presisi dan stabilitas kecepatan. Penelitian ini membahas penggunaan metode Proportional Integral (PI) untuk pengendalian kecepatan motor induksi satu fasa dengan beban pintu gerbang geser otomatis. Metode PI dipilih karena mampu untuk menggabungkan respon cepat dari kontrol proporsional dan eliminasi kesalahan jangka panjang dari kontrol integral. Implementasi metode PI dalam sistem pengendalian kecepatan ini bertujuan untuk mencapai set point kecepatan yang diinginkan dengan minimal overshoot dan settling time yang lebih cepat. Dalam penelitian ini, model matematis motor induksi satu fasa dikembangkan dan dianalisis untuk merancang pengendali PI yang optimal. Proses tuning parameter PI dilakukan untuk mencapai respon dinamis yang diinginkan dan meminimalkan kesalahan steady-state. Pengujian dilakukan melalui simulasi dan eksperimen untuk
mengevaluasi kinerja sistem kontrol PI dalam kondisi yang bervariasi. Hasil menunjukkan bahwa metode kontrol PI mampu mempertahankan kecepatan motor induksi sesuai dengan setpoint yang diinginkan yaitu 30 RPM untuk kategori pejalan kaki dan sepeda motor, serta 50 RPM untuk kategori mobil dan truk, dengan nilai respon selama 3 detik untuk kategori pejalan kaki & sepeda motor, sedangkan 5 detik untuk kategori mobil dan truk. Pengujian ini memiliki kesalahan atau error steady-state dengan rata-rata sebesar 3.13%, serta implementasi kontrol PI dengan nilai parameter Kp 0.05 dan Ki 0.2 untuk setpoint 50 RPM dan nilai parameter Kp 0.04095 dan Ki 0.01 untuk setpoint 30 RPM menghasilkan peningkatan kinerja dan keandalan sistem pintu gerbang geser otomatis.
=================================================================================================================================
Speed control of a single-phase induction motor is a critical aspect in various industrial applications requiring precision and speed stability. This research discusses the use of the Proportional Integral (PI) method for controlling the speed of a single-phase induction motor with a sliding gate load. The PI method is chosen for its ability to combine the fast response of proportional control with the elimination of long-term errors through integral control. The implementation of the PI method in this speed control system aims to achieve the desired speed setpoint with minimal overshoot and faster settling time. In this study, a mathematical model of the single-phase induction motor is developed and analyzed to design an optimal PI controller. The tuning process of the PI parameters is conducted to achieve the desired dynamic response and minimize steady-state errors. Testing was carried out through simulations and experiments to evaluate the performance of the PI control system under varying conditions. The results indicate that the PI control method is capable of maintaining the motor speed according to the desired setpoint, which is 30 RPM for pedestrians and motorcycles, and 50 RPM for cars and trucks. The response time is 3 seconds for pedestrians & motorcycles, and 5 seconds for cars and trucks. The testing showed an average steady-state error of 3.13%. The implementation of the PI control with Kp values of 0.05 and Ki of 0.2 for a 50 RPM setpoint, and Kp of 0.04095 and Ki of 0.01 for a 30 RPM setpoint resulted in enhanced performance and reliability of the automatic sliding gate system.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Pengendalian Kecepatan, Variable Frequency Drive, Motor Induksi, Tuning, Parameter, Proportional Integral, Speed Control, Variable Frequency Drive, Induction Motor, Tuning Parameter, Proportional Integral.
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK3070 Automatic control
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK4055 Electric motor
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK7882.S65 Automatic speech recognition.
Divisions: Faculty of Vocational > 36304-Automation Electronic Engineering
Depositing User: Joel Credo Benediq Muste Sconda
Date Deposited: 27 Sep 2024 08:10
Last Modified: 27 Sep 2024 08:10
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/115706

Actions (login required)

View Item View Item