Analisis Performa Motor Radial Brushless DC dengan Material Magnetik NLMK NV30S untuk Aplikasi Kendaraan Listrik

Febianto, Wahyu (2024) Analisis Performa Motor Radial Brushless DC dengan Material Magnetik NLMK NV30S untuk Aplikasi Kendaraan Listrik. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5022201177-Undergraduate Thesis.pdf] Text
5022201177-Undergraduate Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2027.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Perkembangan kendaraan listrik di Indonesia masih tertinggal dibandingkan dengan negara-negara lain di dunia. Salah satu faktor penyebabnya adalah tingginya biaya pengembangan kendaraan listrik, termasuk komponen utama seperti baterai dan motor penggerak. Motor penggerak kendaraan listrik yang saat ini digunakan umumnya menggunakan motor BLDC dengan magnet permanen pada rotornya. Untuk mendapatkan performa motor BLDC yang maksimal, parameter yang tepat dalam mendesain motor BLDC perlu diperhatikan, salah satunya adalah bahan material inti stator. Penelitian ini berfokus pada perancangan, simulasi hingga perbandingan karakteristik magnetisasi, rugi-rugi, serta performa dan kualitas motor BLDC dengan inti stator berbeda, yaitu China Steel 35CS550 dan NLMK NV30S. Performa dan kualitas motor BLDC dengan inti berbeda akan dibandingkan dengan tujuan mencari hasil yang terbaik. Adapun parameter yang dibandingkan meliputi torsi, arus, efisiensi, magnetisasi, serta efisiensi. Dengan pengujian yang dilakukan tersebut maka dapat diharapkan akan ada luaran berupa analisis perbandingan dengan hasil terbaik yang mana hasil tersebut dapat diklasifikasikan sesuai dengan kebutuhan penggunaan. Dari hasil tersebut diharapkan penelitian ini dapat menambah ilmu dan pengetahuan pembaca, menjadi referensi acuan bagi pembaca, serta dapat mendukung perkembangan riset kendaraan listrik di Indonesia.
===================================================================================================================================
The development of electric vehicles in Indonesia is still lagging behind compared to other countries in the world. One of the contributing factors is the high cost of developing electric vehicles, including main components such as batteries and drive motors. The motors that drive electric vehicles currently in use generally use BLDC motors with permanent magnets on the rotor. To get maximum BLDC motor performance, the right parameters in designing a BLDC motor need to be considered, one of which is the stator core material. This research focuses on design, simulation and comparison of magnetization characteristics, losses, as well as performance and quality of BLDC motors with different stator cores, namely China Steel 35CS550 and NLMK NV30S. The performance and quality of BLDC motors with different cores will be compared with the aim of finding the best results. The parameters compared include torque, current, efficiency, magnetization and efficiency. With the tests carried out, it is hoped that there will be an output in the form of a comparative analysis with the best results, where the results can be classified according to usage needs. From these results, it is hoped that this research can increase readers' knowledge and knowledge, become a reference point for readers, and can support the development of electric vehicle research in Indonesia.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Kendaraan Listrik, Material, Motor BLDC, Perbandingan. BLDC Motors, Comparison, Electric Vehicles, Materials.
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK2785 Electric motors, Induction.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Electrical Engineering > 20201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Wahyu Febianto
Date Deposited: 16 Dec 2024 08:44
Last Modified: 16 Dec 2024 08:44
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/115987

Actions (login required)

View Item View Item