Analisis Literasi Keuangan dalam Mendukung Motivasi Belajar Mahasiswa Penerima KIP-K di ITS, PENS, dan PPNS

Sudirman, Muhammad Audrei Syahreza Qadhafi (2025) Analisis Literasi Keuangan dalam Mendukung Motivasi Belajar Mahasiswa Penerima KIP-K di ITS, PENS, dan PPNS. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5033211059_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5033211059_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Kartu Indonesia Pintar Kuliah (KIP-K) merupakan program bantuan pendidikan tinggi dari pemerintah untuk mendukung mahasiswa dari keluarga ekonomi rendah dalam menempuh pendidikan tinggi yang telah diluncurkan semenjak tahun 2020. Keberhasilan program ini tidak hanya bergantung pada bantuan finansial, tetapi juga pada kemampuan mahasiswa dalam mengelola keuangan pribadi. Penelitian ini bertujuan untuk melihat upaya perguruan tinggi dalam meningkatkan literasi keuangan mahasiswa KIP-K, tingkat literasi keuangan yang dimiliki mahasiswa, serta strategi motivasi belajar yang diterapkan. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan fenomenologi, yang dilaksanakan di ITS, PENS, dan PPNS. Informan terdiri dari informan kunci, utama, dan pendukung. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari ketiga perguruan tinggi, hanya PENS yang memiliki inisiatif dalam meningkatkan literasi keuangan mahasiswa melalui kegiatan edukasi yang digerakkan oleh EBIO PENS. Sementara itu, ITS dan PPNS belum menunjukkan program serupa. Kemudian, tingkat literasi keuangan mahasiswa KIP-K berada di tingkat yang baik, meskipun dengan variasi penguasaan indikator yang berbeda-beda. Dalam hal motivasi belajar, mayoritas mahasiswa menunjukkan motivasi yang bersumber dari dorongan internal. Strategi yang digunakan mahasiswa KIP-K untuk menjaga motivasi belajar terbagi menjadi dua, yakni strategi internal dan eksternal. Masing-masing strategi terbukti efektif tergantung pada karakteristik pribadi mahasiswa.
=====================================================================================================================================
Kartu Indonesia Pintar (KIP) is a government-funded assistance program aimed at supporting students from low-income families in pursuing higher education. Launched in 2020,the success of this program depends not only on the financial aid provided, but also on the students’ ability to manage their personal finances. This study aims to examine the efforts made by universities to improve the financial literacy of KIP-K recipients, the level of financial literacy among students, and the strategies they employ to maintain their learning motivation. This research uses a qualitative method with a phenomenological approach and was conducted at ITS, PENS, and PPNS. Informants consisted of key, primary, and supporting participants. The findings reveal that among the three institutions, only PENS has taken active steps to enhance students’ financial literacy through educational activities organized by EBIO PENS. Meanwhile, ITS and PPNS have not implemented similar initiatives. In general, KIP-K students demonstrated a good level of financial literacy, although with varying degrees of mastery across different indicators. In terms of learning motivation, most students showed a dominant internal drive. The strategies used by KIP-K students to maintain their motivation were categorized into internal and external strategies. Each approach proved effective depending on the individual characteristics of the students. These findings highlight the importance of financial literacy support and motivational strategies in ensuring the academic success of KIP-K beneficiaries.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Kartu Indonesia Pintar (KIP), Literasi Keuangan, Motivasi Belajar, Kartu Indonesia Pintar (KIP), Financial Literacy, Learning Motivation
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
L Education > LC Special aspects of education > LC156 Literacy
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Developmental Studies > 60201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Audrei Syahreza Qadhafi Sudirman
Date Deposited: 23 Jul 2025 05:06
Last Modified: 23 Jul 2025 05:06
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/120874

Actions (login required)

View Item View Item