Re-Desain Interior Hotel Bukit Bintang dengan Penerapan Tourist Hub untuk Meningkatkan KUALITAS Pengalaman Pengunjung

Shafwan, Rafly Bahy (2025) Re-Desain Interior Hotel Bukit Bintang dengan Penerapan Tourist Hub untuk Meningkatkan KUALITAS Pengalaman Pengunjung. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5029211007-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5029211007-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

Industri perhotelan di Indonesia terus berkembang seiring dengan peningkatan globalisasi dan kebutuhan wisatawan terhadap fasilitas yang mendukung pengalaman perjalanan mereka. Kabupaten Magetan, dengan potensi pariwisata yang terus meningkat, memerlukan inovasi dalam sektor perhotelan untuk mendukung pengembangan daerahnya. Penelitian ini berfokus pada redesain interior Hotel Bukit Bintang yang merupakan hotel bintang tiga yang terletak di tengah Kabupaten Magetan. Dasar pemilihan hotel ini adalah preferensi konsumen Indonesia dalam pemilihan hotel Bintang tiga adalah 44,20%. Poin isu yang diangkat adalah kecenderungan aktivitas pengunjung yang berada di luar hotel untuk berwisata ataupun bekerja serta adanya program pembangunan daerah wisata Magetan. Rancangan ini menggunakan metode Interior Design Thinking yang terdiri dari lima tahapan utama: empathize, define, ideate, prototype, dan test. Tahapan ini dimulai dari pengumpulan data terkait kebutuhan pengguna dan analisis kondisi eksisting hotel, diikuti dengan perumusan masalah utama, eksplorasi ide desain, pembuatan konsep, dan pengujian desain. Dalam upaya meningkatkan kualitas pengalaman pengunjung serta mendukung program pemerintah Magetan dihadirkan konsep berupa Tourist Hub yang diharapkan dapat mengakomodasi kebutuhan pengguna juga sebagai inovasi Hotel Bukit Bintang sebagai market leader pada daerah tersebut. Konsep ini menitikberatkan pada penyediaan informasi wisata, akses cendera mata, dan pengenalan destinasi wisata lokal. Penelitian ini memberikan dasar konseptual untuk pengembangan desain yang mendukung pengalaman wisata yang lebih baik, sejalan dengan program prioritas daerah dalam meningkatkan kualitas infrastruktur dan pelayanan pariwisata Kabupaten Magetan.
======================================================================================================================================
The hospitality industry in Indonesia continues to grow along with the increase in globalization and tourists' needs for facilities that support their travel experience. Magetan Regency, with its increasing tourism potential, requires innovation in the hospitality sector to support its regional development. This research focuses on the interior redesign of Hotel Bukit Bintang which is a three-star hotel located in the centre of Magetan city. The basis for choosing this hotel is the preference of Indonesian consumers in choosing a three-star hotel is 44.20%. The issue points raised are the tendency of visitor activities outside the hotel for travel or work and the development program of the Magetan tourist area. This design uses the Interior Design Thinking method which consists of five main stages: empathize, define, ideate, prototype, and test. These stages begin with data collection related to user needs and analysis of the hotel's existing conditions, followed by the formulation of key problems, exploration of design ideas, concept creation, and design testing. In an effort to improve the quality of visitor experience and support the Magetan government program, the concept of Tourist Hub is presented which is expected to accommodate the needs of users as well as the innovation of Bukit Bintang Hotel as the market leader in the area. This concept focuses on the provision of tourist information, access to souvenirs, and the introduction of local tourist destinations. This research provides a conceptual basis for the development of designs that support a better tourist experience, in line with regional priority programs in improving the quality of infrastructure and tourism services in Magetan city.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Desain interior, Tourist Hub, Wisata Magetan, Interior Design Thinking, Pengalaman Pengunjung, Inovasi Perhotelan, Interior Design, Tourist Hub, Magetan Tourism, Interior Design Thinking, User Experience, Hospitality Innovation
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA7820 Hotels. Inns. Hotel lobbies For resorts
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Interior Design > 90221-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Rafly Bahy Shafwan
Date Deposited: 29 Jul 2025 02:17
Last Modified: 29 Jul 2025 02:17
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/122070

Actions (login required)

View Item View Item