Jati, Harjuna Kusuma Admaja (2025) Alternatif Perencanaan Turap Dan Tiang Pancang Serta Perbaikan Area Tumpukan Petikemas Pada Dermaga Ex JICT-2, Tanjung Priok, Jakarta. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
5012211087-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (23MB) | Request a copy |
Abstract
Pelabuhan Tanjung Priok Jakarta merupakan salah satu infrastruktur yang mendukung aktivitas dagang dan pariwisata melalui transportasi laut. Untuk kebutuhan trafik pelabuhan di masa mendatang, PT. Pelindo mempersiapkan kebutuhan area yang memadai dengan melakukan pengembangan dermaga di Ex JICT-2 menggunakan turap SPSP dan tiang pancang baja dengan borepile serta perencanaan perbaikan area tumpukan petikemas. Pada tugas akhir ini dilakukan evaluasi pada desain turap dan tiang pancang perencanaan eksisting terhadap stabilitas dan daya dukung, merencanakan turap dan tiang pancang alternatif yang lebih efisien, serta merencanakan perbaikan area dermaga untuk area tumpukan petikemas. Pada evaluasi perencanaan eksisting diketahui turap SPSP Ø1219, 2 SPP Ø812, dan Borepile Ø800 memenuhi daya dukung dengan kontrol material telah memenuhi syarat. Kemudian dilakukan perhitungan alternatif menggunakan turap SPSP Ø914 dengan kondisi belakang turap tidak diberikan tanah pengisi, SPP Ø1200, dan Spunpile Ø1000. Adapun daya dukung dan kontrol material pada desain alternatif telah memenuhi syarat dengan kedalaman pemasangan yang lebih dangkal. Perbaikan area dermaga untuk tumpukan petikemas memperhatikan pemampatan tanah yang terjadi dengan direncakanan tinggi timbunan awal termasuk timbunan surcharge adalah 8.4 m untuk tinggi timbunan akhir 1.2 m dengan pemampatan yang terjadi adalah 3.5 m. Adapun tinggi timbunan yang dibongkar setelah terjadinya pemampatan adalah 3.7 m. Penimbunan dilakukan secara bertahap 60 cm perminggu dengan pemasangan PVD mencapai kedalaman 16 m menggunakan pola segitiga berjarak 1 m. Adapun diberikan pemasangan geotextile untuk menjaga stabilitas tanah menggunakan 4 lapis geotextile dengan 2 lapisnya menggunakan 2 lembar geotextile. Berdasarkan hasil perhitungan pengadaan biaya material, diketahui turap dan tiang pancang alternatif memiliki hasil yang lebih efisien.
==================================================================================================================================
The Tanjung Priok Port in Jakarta is a key infrastructure supporting trade and tourism activities through maritime transportation. To accommodate future port traffic demands, PT. Pelindo is preparing adequate areas by developing the wharf of Ex JICT-2 using SPSP sheet piles and steel pile combined with borepiles and planning embankment for container yard area . This final project aims to evaluate the design of SPSP sheet piles and steel pile with borepiles for the wharf structure, as well as to propose a more efficient alternative retaining wall and pile type, and planning embankment design for container yard area. The evaluation indicates that the design using SPSP Ø1219, 2 SPP Ø812, and Borepile Ø800 meets the required bearing capacity with material checks satisfying design criteria. An alternative design is using SPSP Ø914 without backfill material, SPP Ø1200, and Spunpile Ø1000. The alternative design also satisfies the bearing capacity with shallower installation depths. Ground improvement for the container yard is planned by considering soil settlement with an initial embankment height included surcharge embankment is 8.4 m and a final target height of 1.2 m with settlement of soil is 3.5 m. The unload embankment after soil settlement design is 3.7 m. The embankment is constructed in stages, 60 cm per week, with Prefabricated Vertical Drains (PVDs) installed to a depth of 16 m in a triangular pattern spaced 1 m. Geotextiles are installed to maintain soil stability, consisting of 4 layers, 2 of which use double sheets of geotextile. Based on material cost calculations, the alternative design for the sheet piles and foundation piles proves to be more efficient.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pelabuhan, Turap, Tiang Pancang, Timbunan, Stabilitas Pondasi; Port, Retaining Wall, Pile, Embankment, Foundation Stability |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA749 Soil stabilization T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA780.C29 Piling (Civil engineering) |
Divisions: | Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Harjuna Kusuma Admaja Jati |
Date Deposited: | 29 Jul 2025 06:18 |
Last Modified: | 29 Jul 2025 06:18 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/122841 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |