Developing a Transit Oriented Development (TOD) Index for Perth’s Morley-Ellenbrook Line: A Spatial Multi Criteria Assessment Approach

Hafiz, Raditya Fauzan (2025) Developing a Transit Oriented Development (TOD) Index for Perth’s Morley-Ellenbrook Line: A Spatial Multi Criteria Assessment Approach. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember & Curtin University.

[thumbnail of 5015211046-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5015211046-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (13MB) | Request a copy

Abstract

Emisi karbon global semakin menjadi perhatian, dan sektor transportasi memberikan kontribusi besar terhadap hal ini karena ketergantungan masyarakat pada kendaraan pribadi. Oleh karena itu, perpindahan ke penggunaan transportasi umum sangat ditekankan di berbagai kota di seluruh dunia untuk mengatasi permasalahan ini. Untuk mendorong masyarakat menggunakan transportasi umum, sistem tersebut harus mudah diakses, nyaman, dan efisien. Pengembangan Berorientasi Transit (Transit Oriented Development/TOD) merupakan konsep pengembangan yang menempatkan pembangunan padat di kawasan sekitar stasiun transit. TOD menyediakan aksesibilitas dan konektivitas sehingga para pengguna transportasi dapat mengurangi jumlah perjalanan dalam aktivitas harian mereka, karena pusat-pusat aktivitas dapat dijangkau dengan berjalan kaki. Kawasan Metropolitan Perth merupakan salah satu kota paling bergantung pada kendaraan pribadi di dunia, dengan 69% penduduknya menggunakan mobil pribadi untuk perjalanan kerja. Penelitian ini akan mengevaluasi penerapan TOD di koridor rel kereta api terbaru, yaitu Jalur Morley-Ellenbrook (MEL). Meskipun Metronet memproyeksikan bahwa stasiun-stasiun ini akan memiliki kawasan transit yang dinamis, kondisi saat ini mungkin menunjukkan hal yang berbeda. Dalam mengembangkan penelitian ini, digunakan pendekatan Penilaian Spasial Multi Kriteria (Spatial Multi Criteria Assessment/SMCA) dengan variabel-variabel berbasis prinsip lingkungan terbangun untuk menyusun indeks TOD yang mengukur tingkat penerapan TOD berdasarkan indikator spasial yang membentuk indeks tersebut. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan TOD di Jalur MEL mengindikasikan ketidaksesuaian antara penyediaan transportasi umum dan infrastruktur pendukung TOD. Beberapa stasiun memiliki infrastruktur yang tidak memadai untuk mendukung pengembangan padat yang dibutuhkan dalam konsep TOD. Stasiun-stasiun tersebut cenderung berorientasi pada kendaraan pribadi atau terpisah dari pusat-pusat aktivitas. Hal ini menimbulkan kekhawatiran mengenai efektivitas jangka panjang penerapan TOD tanpa kebijakan yang konsisten dan dapat ditegakkan. Selain itu, temuan ini juga menekankan pentingnya sinkronisasi antara investasi transportasi dan pengembangan kawasan di sekitar stasiun. Temuan penelitian memberikan rekomendasi berbasis bukti yang diturunkan dari indikator-indikator individu, guna meningkatkan kinerja TOD di sepanjang koridor, dengan intervensi yang ditargetkan pada stasiun-stasiun yang kinerjanya rendah. Terakhir, penelitian ini juga mengidentifikasi peluang untuk penelitian lebih lanjut mengenai penerapan TOD di Kawasan Metropolitan Perth, dengan mengungkap faktor-faktor yang mungkin memengaruhi keberhasilan hasil TOD.
======================================================================================================================================
Global carbon emissions are becoming a concern, and the transport sector majorly contributes to it due to people’s dependency on private vehicles. Therefore, the shift towards public transport usage is heavily emphasized in cities across the world in combating these issues. To encourage people to use public transport, the system itself must be accessible, convenient, and efficient. Transit Oriented Development (TOD) is a development concept in putting compact developments on transit precincts. TOD provides accessibility and connectivity so commuters could take less trips in their daily activities as activity centres are accessible within walking distances. As the Perth Metropolitan Area is one of the most car-dependent cities in the world, with 69% of the population uses private cars for work trips, this research will evaluate TOD implementation on its newest railway corridor; the Morley-Ellenbrook Line (MEL). While it is projected by Metronet that these stations would have vibrant transit precincts, current conditions may reflect otherwise. In developing this research, a Spatial Multi Criteria Assessment (SMCA) approach with variables based on the built environment principles will formulate a TOD index to measure TOD levels based on the spatial indicators that makes up the index. The results demonstrate that TOD implementation on the MEL indicates a mismatch between public transport provision and TOD supporting infrastructure, with some of the stations having insufficient infrastructure that supports the compact developments for TOD. Stations are car-centric or fragmented from activity centres. This raises concerns about the long-term effectiveness of TOD implementation without consistent enforceable policies. In addition, it underscores the importance of aligning transit investments with surrounding station developments. The findings provide evidence-based recommendations based on the individual indicators to improve TOD performance on the corridor with targeted interventions at low-performing stations. Finally, it also identifies opportunities for future research regarding TOD application in Perth Metropolitan Area by identifying factors that may affect the successes of TOD outcomes.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: Dissertation Research as part of Double Degree Program between Institut Teknologi Sepuluh Nopember and Curtin University.
Uncontrolled Keywords: Transit Oriented Development (TOD); Spatial Multi-Criteria Analysis (SMCA); TOD Index; Morley-Ellenbrook Line; Station Precincts
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > G Geography (General) > G155.A55 Tourism and city planning
G Geography. Anthropology. Recreation > G Geography (General) > G70.212 ArcGIS. Geographic information systems.
H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE311.I4 Urban transportation
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Regional and Urban Planning > 35201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Raditya Fauzan Hafiz
Date Deposited: 31 Jul 2025 10:13
Last Modified: 31 Jul 2025 10:13
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/123846

Actions (login required)

View Item View Item