Sanjaya, Alois Otto (2025) Analisis Rancangan Sistem Sacrificial Anode Cathodic Protection Pada Steel Pile Untuk Jetty PT. X Menggunakan Simulasi Metode Elemen Hingga. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
5011211054_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Sebagai salah satu penyokong distribusi barang dan/atau bahan untuk produksi, PT. X membangun dermaga pada unit-unit produksinya. Dermaga atau jetty yang dibangun oleh PT. X menggunakan penyangga atau tiang pancang berbahan baja ASTM A252 Grade 3. Lingkungan air laut merupakan lingkungan yang korosif untuk baja. Maka dari itu, perlu ada sistem proteksi untuk mencegah terjadinya korosi. PT. X mengadakan sistem proteksi katodik untuk steel pipe pilling pada jetty menggunakan metode Sacrificial Anode Cathodic Protection dengan anoda yang digunakan adalah anoda aluminium. Untuk memastikaan keberlangsungan sistem SACP yang efektif, maka perlu adanya rancangan sistem SACP. Rancangan sistem SACP dapat dilihat keefektivannya dengan melakukan simulasi komputer menggunakan perangkat lunak berbasis metode elemen hingga. Maka dari itu, penelitian ini bertujuan untuk melakukan perancangan sistem proteksi SACP dan melakukan simulasi komputer berbasis metode elemen hingga, salah satunya adalah COMSOL Multiphysics, untuk mengevaluasi efektif atau tidaknya sistem proteksi SACP yang dilakukan. Terdapat variasi penggunaan dua jenis anoda yaitu anoda aluminium dan anoda seng dan penggunaan dua jenis coating yaitu coating 3LPE dan coating 3LPP. Setiap variasi diujikan kepada semua area jetty untuk menentukan nilai kebutuhan arus proteksi dengan melakukan perhitungan kemudian dibandingkan dengan hasil simulasi. Hasil perhitungan menunjukan pada area Jetty Head dengan coating 3LPE adalah sebesar 2,384 A dan dengan coating 3LPP sebesar 2,369 A. Untuk area Trestle kebutuhan arus dengan coating 3LPE adalah sebesar 1,633 A dan dengan coating 3LPP 1,628 A. Untuk area Fire Water Pump kebutuhan arus dengan coating 3LPE adalah sebesar 1,939 A dan dengan coating 3LPP adalah sebesar 1,936 A. Untuk area Mooring Dolphin 1 & 2 kebutuhan arus dengan coating 3LPE adalah 1,657 A dan dengan coating 3LPP adalah sebesar 1,650 A. Untuk area Mooring Dolphin 3 & 4 kebutuhan arus dengan coating 3LPE adalah sebesar 1,797 A dan dengan coating 3LPP adalah sebesar 1,790 A. Untuk area Catwalk kebutuhan arus dengan coating 3LPE adalah sebesar 0,850 A dan dengan coating 3LPP adalah sebesar 0,846 A. Untuk area Breasting Dolphin 1 & 2 kebutuhan arus dengan coating 3LPE adalah sebesar 1,754 A dan dengan coating 3LPP adalah sebesar 1,738 A. Kemudian untuk area Breasting Dolphin 3 & 4 kebutuhan arus dengan coating 3LPE adalah sebesar 1,543 A dan dengan coating 3LPP adalah sebesar 1,527 A. Kemudian hasil simulasi yang didapatkan pada semua area dan variasi menunjukan nilai arus proteksi yang lebih besar dari kebutuhan arus proteksi dari perhitungan. Hal ini menandakan bahwa rancangan sistem sacrificial anode cathodic protection dapat memberikan efek proteksi yang baik.
====================================================================================================================================
As one of the supporters of the distribution of goods and/or materials for production, X Company builds docks at its production units. The docks or jetties built by X Company use ASTM A252 Grade 3 steel supports as piles. The seawater environment is a corrosive environment for steel. Therefore, a protection system is needed to prevent corrosion. X Company provides a cathodic protection system for steel pipe pilling on the jetty using the Sacrificial Anode Cathodic Protection method with the anode used is an aluminum anode. To ensure the sustainability of an effective SACP system, a SACP system design is needed. The effectiveness of the SACP system design can be seen by conducting computer simulations using software based on the finite element method. Therefore, this study aims to design a SACP protection system and conduct computer simulations based on the finite element method, such as COMSOL Multiphysics, to evaluate the effectiveness of the SACP protection system being carried out. There are variations in the use of two types of anodes, aluminum anodes and zinc anodes, and the use of two types of coatings, 3LPE coating and 3LPP coating. Each variation is tested on all jetty areas to determine the value of the protection current requirement by calculating and then comparing it with the simulation results. The calculation results show that in the Jetty Head area with 3LPE coating is 2,384 A and with 3LPP coating is 2,369 A. For the Trestle area, the current requirement with 3LPE coating is 1,633 A and with 3LPP coating 1,628 A. For the Fire Water Pump area, the current requirement with 3LPE coating is 1,939 A and with 3LPP coating is 1,936 A. For the Mooring Dolphin 1 & 2 area, the current requirement with 3LPE coating is 1,657 A and with 3LPP coating is 1,650 A. For the Mooring Dolphin 3 & 4 area, the current requirement with 3LPE coating is 1,797 A and with 3LPP coating is 1,790 A. For the Catwalk area, the current requirement with 3LPE coating is 0,850 A and with 3LPP coating is 0,846 A. For the Breasting Dolphin 1 & 2 areas, the current requirement with 3LPE coating is 1,754 A and with 3LPP coating is 1,738 A. Then for the Breasting Dolphin 3 & 4 areas, the current requirement with 3LPE coating is 1,543 A and with 3LPP coating is 1,527 A. The simulation results obtained in all areas and variations show a protection current value is greater than the protection current requirement from the calculation. This indicates that the design of the sacrificial anode cathodic protection system can provide a good protection effect.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Simulation, Jetty, Sacrificial Anode Cathodic Protection, Simulation, Jetty, Sacrificial Anode Cathodic Protection |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA418.74 Corrosion and anti-corrosives |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Material & Metallurgical Engineering > 28201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Alois Otto Sanjaya |
Date Deposited: | 01 Aug 2025 03:51 |
Last Modified: | 01 Aug 2025 03:51 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/124860 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |