Perencanaan Distribusi Amonia sebagai Alternatif Energi Terbarukan: Tinjauan Transportasi Laut

Setyawan, Fadelina Yuara Ayu (2025) Perencanaan Distribusi Amonia sebagai Alternatif Energi Terbarukan: Tinjauan Transportasi Laut. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5021201047-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5021201047-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Amonia sangat berpotensi sebagai alternatif energi terbarukan karena tidak menghasilkan emisi karbon dioksida (CO2) saat pembakaran, memiliki harga jual yang kompetitif (Rp7.705 per kg), serta infrastruktur penyimpanan dan pengirimannya yang sudah tersedia. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi potensi amonia sebagai alternatif energi terbarukan, merancang perencanaan distribusi amonia yang optimal, dan menghitung biaya distribusi amonia dengan angkutan laut. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah linear programming untuk menentukan skenario distribusi amonia dengan angkutan laut yang paling optimum. Hasil analisis menunjukkan bahwa skenario pengiriman melalui hub dengan skema sewa kapal voyage charter adalah yang paling optimal. Rute dan kapal terpilih meliputi pengiriman dari Pupuk Iskandar Muda ke Pupuk Kalimantan Timur dan Pupuk Sriwidjaja Palembang ke Pupuk Kalimantan Timur menggunakan kapal LPG 1 (MT Sultan Mahmud Badaruddin II; dan Pupuk Kalimantan Timur ke Yokohama menggunakan kapal LPG 8 (MT Leo Green). Total biaya distribusi untuk skenario terpilih adalah Rp303 milyar per tahun, dengan biaya unit pengiriman sebesar Rp413.784 per ton. Penelitian ini mendukung distribusi amonia untuk energi terbarukan, dengan rekomendasi kapal untuk mengangkut amonia.
========================================================================================================================
Ammonia holds significant potential as an alternative renewable energy source because it produces no carbon dioxide (CO2) emissions during combustion, has a competitive selling price (IDR 7,705 per kg), and benefits from existing storage and distribution infrastructure. This study aims to evaluate ammonia’s potential as a renewable energy alternative, design an optimal ammonia distribution plan, and calculate distribution costs using maritime transportation. The method used in this research is linear programming to determine the most optimal ammonia distribution scenario using maritime transport. The analysis results indicate that the hub & spoke shipping scenario with a voyage charter scheme is the most optimal scenario. The selected routes and vessels include shipments from Pupuk Iskandar Muda to Pupuk Kalimantan Timur and from Pupuk Sriwidjaja Palembang to Pupuk Kalimantan Timur using the LPG 1 vessel (MT Sultan Mahmud Badaruddin II), and from Pupuk Kalimantan Timur to Yokohama using the LPG 8 vessel (MT Leo Green). The total distribution cost for the selected scenario is IDR 303 billion per year, with a unit shipping cost of IDR 413,784 per ton. This research supports ammonia distribution for reneweble energy, with recommendations for vessel to transport ammonia.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Distribusi Amonia, Direct Route, Energi Terbarukan, Hub & Spoke, Linear Programming, Ammonia Distribution, Direct Route, Renewable Energy, Hub & Spoke, Linear Programming
Subjects: V Naval Science > VC Naval Maintenance > VC 270-279 Equipment of vessels, supplier,allowances,etc
V Naval Science > VK > VK235 Cargo handling.
V Naval Science > VK > VK570 Optimum ship routing.
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM276.A1 Fuel (Including supplies, costs, etc.)
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Sea Transportation Engineering > 21207-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fadelina Yuara Ayu Setyawan
Date Deposited: 05 Aug 2025 02:26
Last Modified: 05 Aug 2025 02:26
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/126099

Actions (login required)

View Item View Item