Nazara, Bernard Mitrasius (2025) Analisis Kebutuhan Dan Pengoperasian Alat Keselamatan Kapal Terhadap Risiko Kecelakaan Kapal: Studi Kasus Kapal Penangkap Ikan. Other thesis, Institusi Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
04411840007001-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (7MB) | Request a copy |
Abstract
Indonesia sebagai negara kepulauan memiliki potensi besar di sektor perikanan tangkap, tetapi juga menghadapi tingkat kecelakaan kapal yang cukup tinggi. Berdasarkan data dari KNKT dan KKP, jumlah kecelakaan kapal penangkap ikan selama periode 2018–2021 mencapai 483 kasus, dengan jumlah korban jiwa mencapai 443 orang. Hal ini menegaskan pentingnya alat keselamatan kapal dalam mengurangi risiko kecelakaan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh pengadaan dan penggunaan alat keselamatan terhadap risiko kecelakaan kapal, kelayakan investasinya berdasarkan ukuran kapal serta dampaknya terhadap biaya dan keuntungan operasional kapal nelayan tradisional. Penelitian dilakukan pada 6 jenis kapal (3 GT, 5 GT, 10 GT, 20 GT, 30 GT, dan 60 GT) di 10 pelabuhan perikanan di wilayah WPPNRI. Pendekatan yang digunakan meliputi analisis finansial seperti Net Present Value (NPV) dan Benefit Cost Ratio (BCR), serta pemodelan pengurangan risiko menggunakan pendekatan Failure Mode and Effect Analysis (FMEA). Hasil analisis menunjukkan bahwa penambahan alat keselamatan mampu menurunkan tingkat risiko kecelakaan kapal dari kategori "tinggi" menjadi "rendah-sedang". Selain itu, ditemukan bahwa kapal 20 GT dan 30 GT memiliki performa terbaik dalam skenario peningkatan keselamatan dengan peningkatan potensi keuntungan hingga Rp 74.000.000 per tahun dengan potensi penurunan risiko kecelakaan mencapai 35–55%, tergantung pada jenis dan kelengkapan alat yang digunakan. Nilai NPV pada skenario setelah penggunaan alat keselamatan menunjukkan peningkatan signifikan, misalnya pada kapal 20 GT dengan alat keselamatan lengkap, nilai NPV meningkat dari Rp 28.650.000 menjadi Rp 74.750.000, dan BCR meningkat dari 1,16 menjadi 1,82. Sementara pada kapal 60 GT, NPV meningkat dari Rp 123.490.000 menjadi Rp 144.510.000, dengan BCR naik dari 1,20 menjadi 1,37. Oleh karena itu, penelitian ini merekomendasikan pemberian subsidi alat keselamatan oleh pemerintah dan peningkatan sosialisasi keselamatan pelayaran, khususnya untuk kapal kecil yang saat ini masih banyak didominasi oleh kapal dengan usia di atas 10 tahun dan minim fasilitas keselamatan. Dengan strategi yang tepat, peningkatan keselamatan tidak hanya menekan risiko kecelakaan tetapi juga dapat meningkatkan produktivitas dan efisiensi pelayaran nelayan Indonesia.
=======================================================================================================================================
As an archipelagic nation, Indonesia holds substantial potential in the capture fisheries sector. However, it also faces a high incidence of fishing vessel accidents. According to data from the National Transportation Safety Committee (KNKT) and the Ministry of Marine Affairs and Fisheries (KKP), a total of 483 fishing vessel accidents occurred between 2018 and 2021, resulting in 443 fatalities. This highlights the critical importance of safety equipment in reducing the risk of maritime accidents. This study aims to analyze the impact of safety equipment procurement and utilization on the risk of fishing vessel accidents, the investment feasibility based on vessel size, and its implications for the operational costs and profits of traditional fishing boats. The research focuses on six types of vessels (3 GT, 5 GT, 10 GT, 20 GT, 30 GT, and 60 GT) operating in ten fishing ports across Indonesia's Fisheries Management Areas (WPPNRI). The methodology incorporates financial analysis-such as Net Present Value (NPV) and Benefit-Cost Ratio (BCR)-alongside risk reduction modeling using the Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) approach. The results indicate that equipping vessels with safety equipment can reduce accident risk levels from "high" to "low-to-moderate." Among the vessel types analyzed, 20 GT and 30 GT vessels demonstrated the best performance in safety enhancement scenarios, with potential profit increases of up to IDR 74,000,000 per year and a 35–55% reduction in accident risk, depending on the type and completeness of the safety equipment. The NPV in post-intervention scenarios showed a significant increase. For instance, for a 20 GT vessel equipped with complete safety gear, the NPV rose from IDR 28,650,000 to IDR 74,750,000, while the BCR increased from 1.16 to 1.82. Similarly, for a 60 GT vessel, the NPV increased from IDR 123,490,000 to IDR 144,510,000, with the BCR rising from 1.20 to 1.37. Therefore, this study recommends that the government provide subsidies for safety equipment and enhance maritime safety awareness programs-especially for smaller vessels, which are often over 10 years old and lack adequate safety facilities. With the right strategies, improved maritime safety can not only reduce accident risks but also enhance the productivity and operational efficiency of Indonesian fishers.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kapal penangkap ikan, alat keselamatan, Net Present Value (NPV), Benefit Cost Ratio (BCR), manajemen risiko, kecelakaan kapal, Fishing vessel, safety equipment, Net Present Value (NPV), Benefit-Cost Ratio (BCR), risk management, vessel accidents |
Subjects: | V Naval Science > V Naval Science (General) > V220 Naval ports, bases, reservations, docks, etc. V Naval Science > VC Naval Maintenance > VC 270-279 Equipment of vessels, supplier,allowances,etc V Naval Science > VK > VK1258 Ships--Fires and fire prevention V Naval Science > VK > VK200 Merchant marine--Safety measures V Naval Science > VK > VK555 Navigation. |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Sea Transportation Engineering > 21207-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Bernard Mitrasius Nazara |
Date Deposited: | 11 Aug 2025 03:47 |
Last Modified: | 11 Aug 2025 03:47 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/128044 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |