Studi Pengaruh Jarak Pembujur Terhadap Berat Struktur Dan Tegangan Pada Kapal Tanker

Arifin, Alwi (2022) Studi Pengaruh Jarak Pembujur Terhadap Berat Struktur Dan Tegangan Pada Kapal Tanker. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04111840000001-Undergraduate_tesis.pdf] Text
04111840000001-Undergraduate_tesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Salah satu faktor yang mempengaruhi kekuatan kapal adalah jarak pembujur pada struktur kapal. Perkembangan struktur yang tidak lagi mengatur jarak pembujur memungkinkan dalam merencanakan jarak pembujur yang optimal dengan batasan tegangan yang diijinkan oleh peraturan yang dikeluarkan oleh biro klasifikasi. Pada penelitian ini, perhitungan tegangan yang terjadi pada blok cargo oil tank 5 dilakukan dengan analisis metode elemen hingga. Variasi yang dilakukan adalah model struktur blok cargo oil tank 5 yang dimodelkan dengan 4 variasi jarak pembujur yang berbeda, yaitu 600 mm; 700 mm; 800 mm dan 900 mm. Pemodelan struktur blok cargo oil tank 5 untuk perhitungan elemen hingga dilakukan langsung di finite element analysis software. Untuk mengetahui bahwa tegangan pada setiap blok cargo oil tank 5 diijinkan atau tidak, maka tegangan dibandingkan dengan tegangan ijin yang sudah ditentukan oleh Biro Klasifikasi Indonesia. Hasil dari penelitian ini adalah variasi jarak pembujur 600 mm dan 700 mm masih memenuhi tegangan ijin sedangkan variasi jarak pembujur 800 mm dan 900 mm tidak memenuhi tegangan yang diijinkan BKI.
===================================================================================================================================
One of the factors that affect the strength of the ship is the longitudinal spacing on the ship structure. The development of a structure that no longer regulates the longitudinal spacing makes it possible to plan the optimal longitudinal distance with the stress limits allowed by the regulations issued by the classification bureau. In this study, the calculation of the stress that occurs in the cargo oil tank 5 block is carried out using the finite element method analysis. The variation carried out is the cargo oil tank 5 block structure model which is modeled with 4 variations of the longitudinal spacing different, ie 600 mm; 700 mm; 800mm and 900 mm block structure modeling cargo oil tank for finite element calculations is carried out directly in the finite element analysis software. To find out that the voltage on each block cargo oil tank 5 permitted or not, then the stress is compared with the allowable stress that has been determined by the Indonesian Classification Bureau. The results of this study are variations in the longitudinal distance of 600 mm and 700 mm still accepted from the allowable stress while the variation of the longitudinal distance of 800 mm and 900 mm does not accepted from the allowable stress of BKI.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: cargo oil tank, finite element software, jarak pembujur, tegangan, optimal, cargo oil tank, finite element software, longitudinal spacing, stress, optimal
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mr. Marsudiyana -
Date Deposited: 05 Nov 2025 02:46
Last Modified: 05 Nov 2025 02:46
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/128740

Actions (login required)

View Item View Item