LAKSANA, I PUTU GEDE JAYA (2017) ANALISIS PENGARUH REDESIGN TRANSMISI DAN FINAL DRIVE GEAR TERHADAP KARAKTERISTIK TRAKSI HONDA NEW JAZZ RS 2010 UNTUK KEJUARAAN DRAG RACE. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
2112100003_Undergraduate_Theses.pdf - Published Version Download (2MB) | Preview |
Abstract
yang memiliki perkembangan yang sangat pesat. Drag Race adalah suatu olahraga otomotif dengan lintasan lurus sebagai medianya dan kendaraan dengan waktu tercepat adalah pemenangnya. Untuk menjadi pemenang beberapa modifikasi pun harus dilakukan oleh pembalap agar mobil tunggangan mereka menang. Mulai dari sisi body, rangka, mesin dan transmisi. Salah satu yang dimodifikasi adalah sistem transmisi pada mobil tersebut. Pada sistem transimisi terdapat berbagai bagian poros dan roda gigi juga final drive gear. Pada bagian tersebut, rasio tingkatan transmisi dan rasio final drive gear akan dirubah agar dapat meraih torsi, akselerasi dan power yang sesuai agar bisa menjadi pemenang.
Pada penelitian ini, penulis akan melakukan 3 tahap untuk memperoleh bagaimana pengaruh rasio tingkatan transmisi dan rasio final drive gear terhadap karakteristik traksi.
ii
Tahap pertama dilakukan pengujian dyno atau dynotest untuk medapatkan nilai torsi, power terhadap putaran mesin secara aktual. Kedua pengolahan data secara aktual dan teoritis setiap rasio tingkatan transmisi dan rasio final drive gear. Ketiga membandingkan karakteristik desain baru rasio tingkatan transmisi dan rasio final drive gear terhadap karakteristik traksi yang didapat. Lalu didapatkan hasil yang terbaik untuk digunakan pada kejuaraan Drag Race nanti.
Dari penelitian ini diperoleh hasil sebagai berikut pengaruh rasio final drive gear terhadap karaktersitik traksi dari kendaraan New Honda Jazz adalah ketika rasio dari final drive gear meningkat, maka gaya dorong yang dihasilkan oleh kendaraan akan membesar juga. Jika semakin banyak jumlah tingkat transmisinya, maka semakin kecil losses traksi yang terjadi dan begitu sebaliknya. Selain itu semakin banyak jumlah tingkat transmisinya, semakin menurun kecepatan yang dicapai disetiap tingkat transmisi yang sama di masing – masing hasil redesain. Lalu pengaruh redesain setiap tingkat transmisi dan rasio final drive gear terhadap efisiensi transmisi adalah seiring meningkatnya ukuran/ rasio dari final drive gear, maka efisiensi transmisi dari kendaraan meningkat pula. Dengan hasil redesain 6 tingkat cukup jika menggunakan ruang gearbox yang lama lalu final drive gear yang disarankan adalah rasio 4,294 atau 4,687 karena Ftmax tidak lebih besar dibandingkan dengan Fmax dari aspal agar tidak terjadi fenomena slip yang merupakan efek buruk pada kejuaraan dragrace. Dengan rekomendasi setelan yang digunakan, Honda New Jazz RS MT mampu meraih 201 m dengan catatan waktu 10,08 detik
Kata kunci: drag race, dynotest, final drive gear, karakteristik traksi, transmisi
=======================================================================
World of automotive these days is growing very rapidly both in Indonesia and in the world. Within the development in world of automotive, so the development of the motorsport recently participated growing very rapidly too. Various new motorsport in the field of automotive emerging and fans who are expanding. One of them is Drag Race which has developed very rapidly. Drag Race is a motor sports with a straight trajectory as the media and the racer with the fastest time is the winner. To become a winner a few modifications had to be done by the racer for victory. Starting from the body, frame chassis, engine and transmission. Part of which will be modified is the transmission system in the car. In transmission system there are various parts such as shaft and gears, level of transmission and final drive gear. In the transmission, the ratio of the level of transmission and final drive gear ratio to be changed in order to achieve torque, acceleration, and an appropriate power in order to become a winner.
In this research, the authors will do three stages to obtain the effect from the ratio of the level of transmission and final drive gear ratio of the traction characteristics. The first step is dynotest or dyno testing to obtain actual value of the torque and
iv
power to the rpm of engine at standard conditions from the factory. Second real-time data processing and theoretically every level of transmission ratios and final drive gear ratio. Third comparing the characteristics of new designs and the ratio of the level of transmission final drive gear ratio of the traction characteristics are obtained. Then the best results were obtained, wil applied in the Drag Race Championship later. From this research result showed that the effect of the final drive gear ratio of the traction characteristics of New Honda Jazz is when the ratio of the final drive gear increases, the thrust generated by the vehicle will be enlarged as well. If more number of transmission rate, the smaller the losses bergitu traction occurs and vice versa. Besides that the greater number of the transmission rate, so the lower the speeds achieved at each level of the same transmission in each result in new design. Then the effect of redesigning every level of the transmission and final drive gear ratio of the transmission efficiency is with increasing size / ratio of final drive gear, the transmission efficiency of the vehicle increased as well. With the results of redesigning 6 levels sufficient if using a gearbox space long ago suggested the final drive gear ratio is 4.294 or 4.687 as Ftmax not greater than the fmax of the asphalt in order to avoid the phenomenon of slip which is an adverse effect on the dragrace championship. With a recommendation setting applied, the Honda New Jazz RS MT able to reach 201 m with a time of 10.08 seconds.
Keywords: Characteristic of Traction, Drag Race, Dynotest, Final Drive Gear, Transmission
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | drag race, dynotest, final drive gear, karakteristik traksi, transmisi |
Subjects: | T Technology > T Technology (General) T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | I PUTU GEDE JAYA LAKSANA |
Date Deposited: | 23 Jan 2017 07:47 |
Last Modified: | 05 Mar 2019 07:48 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/2630 |
Actions (login required)
View Item |