Design Of Chiller System Onboard PKR Ship (FRIGATE) Based On Vapour Absorption Refrigeration Method

Satriananda, Dicky Nalendra (2017) Design Of Chiller System Onboard PKR Ship (FRIGATE) Based On Vapour Absorption Refrigeration Method. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4213101031-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
4213101031-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

Mengurangi konsumsi bahan bakar dan emisi gas buang dapat berdampak pada manfaat ekonomi dan lingkungan. Di era sekarang ini, kapal yang menggunakan mesin diesel sebagai penggerak utama dan mesin bantu dapat memproduksi gas buang yang cukup banyak yang biasanya dibuang tidak dimanfaatkan. Jenis panas buang ini dapat mengandung sampai 25% dari energi input (bahan bakar) mesin diesel.
Memakai sistem pemanfaatan panas buang sebenarnya dapat mengurangi konsumsi bahan bakar dan emsisi gas buang yang diproduksi oleh kapal. Penelitian baru-baru ini mengenai refrigerasi absorpsi menggunakan panas buang dari mesin kapal oleh Guohong Tian menghasilkan performa sistem yang bagus dan mempunyai kemungkinan besar untuk diaplikasikan di kapal lainnya.
Sistem ini hanya membutuhkan panas buang sebagai sumber energi untuk berfungsi dengan baik. Sistem ini memiliki keuntungan seperti kebutuhan listrik yang lebih rendah dibandingkan sistem kompresi uap, dan juga menggunakan refrigerant yang lebih aman.
Thesis ini menganalisa pengaplikasian sistem refrigerasi absorpsi uap pada kapal PKR (Perusak Kawal Rudal). Hasil yang diperoleh diantaranya sistem chiller yang didesain dapat bekerja pada beban mesin utama 50% hingga 100% dan pada beban mesin bantu 75% hingga 100%. Sistem beroperasi optimum pada pada saat beban mesin utama 50% dan pada saat beban mesin bantu 75%, dengan COP = 0,74. Tekanan balik yang terjadi juga menghasilkan di bawah batas maksimum tekanan balik (10 kPa).
=====================================================================================================Reducing both fuel consumption and exhaust gas emission can lead to economic and environmental benefits. Ships today with main diesel engine and auxiliary diesel engine can produce a lot amount of exhaust gas that is conventionally not used again. This kind of waste heat can contain up to 25% of the input energy (fuel oil) of the main diesel engine.
Using waste heat recovery system (WHRS) actually can reduce the fuel consumption and gas emission produced by a ship. Recent study about ship engine heat driven absorption refrigeration by Guohong Tian resulted good performances of the system and has a big possibility to be applicated in other ship. This system mostly require only waste heat as the energy source to function properly. It has several advantages such as lower required electricity compared with vapour compression system, and it uses more safe refrigerant.
This thesis analyse the application of vapour absorption refrigeration system in PKR ship. The results are satisfied that the designed chiller system can work at 50% until 100% load of main engine; and at 75% and 100% load of auxiliary engine. The optimal operation resulted in 50% load condition of main engine and in 75% load condition of auxilary engine with COP of 0,74. The back pressure also resulted lower than 10 kPa (maximum allowable back pressure).

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: PKR Ship (Kapal PKR); Waste Heat Recovery; Absorption Refrigeration.
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: - DICKY NALENDRA SATRIANANDA
Date Deposited: 17 Mar 2017 09:31
Last Modified: 17 Mar 2017 09:31
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/2820

Actions (login required)

View Item View Item