Simulasi Sloshing Pada Tiga Tipe Tangki Kapal Akibat Gerakan Pitching Dan Heaving

Pratama, Yoga Adhi (2017) Simulasi Sloshing Pada Tiga Tipe Tangki Kapal Akibat Gerakan Pitching Dan Heaving. Undergraduate thesis, InstitutTeknologi SepuluhNopember.

[thumbnail of 4214106007 - Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
4214106007 - Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

Sebagai bagian penting dalam sebuah kapal, tangki/ruang muat dirancang khusus untuk mendistribusikan muatan agar terjaga dengan aman. Dalam klasisifikasi IMO terkait tentang LNG carrier, terdapat berbagai macam variasi tipe tangki pada kapal LNG. Secara umum dibagi menjadi dua jenis tangki yaitu (Independent Self Supporting Tank) dan (Non Self Supporting Tank). Adanya variasi tipe tangki tersebut akan berpengaruh terhadap karakteristik gerakan fluida yang ada didalam tangki. Perlu adanya simulasi sloshing dan analisa struktur pada tangki akibat gaya yang ditimbulkan oleh beban ketika terjadi heaving dan pitching. Sloshing merupakan efek dari gerak bebas fluida dalam tangki dengan gerakan menghantam dinding dinding tangki yang dapat merusak dinding tangki. Tipe tangki 1 adalah tangki berbentuk segi delapan (octogonal) untuk kapal LNG tipe membrane dengan dimensi panjang 38 m lebar 39.17 m tinggi sisi tangki 14.5 m. Tipe tangki 2 adalah tangki berbentuk kapsul dengan dimensi panjang 26,6 m dan diameter 10,5 m. Tipe tangki 3 adalah tangki berbentuk segi empat (rectanguler) dengan dimensi panjang 49,68 m, lebar 46,92 dan tinggi 32,23 m. Simulasi dilakukan dengan metode Computational Fluid Dynamic (CFD) menggunakan software Ansys Fluent. Dari hasil simulasi disimpulkan bahwa pada tangki 1 dengan bentuk (Octogonal) memiliki total pressure sebesar 3013.99 Pa pada dinding bagian depan dengan ketinggian dari dasar tangki 13.65 m Kata Kunci : Sloshing, Fluent, Tangki, Pitching, Heaving
============================================================================================
As an important part of a ship, tanker / cargo hold specifically designed to distribute the load to be maintained safely. In a related IMO klasisifikasi of LNG carrier, there are a wide variety of types of LNG tanks on ships. Are generally divided into two types, namely tank (Independent Self Supporting Tank) and (Non Self Supporting Tanks). The tank-type variation will affect the characteristics of fluid motion that is inside the tank. Need for simulation of sloshing and analysis of the structure of the tank due to the force created by the load when the heaving and pitching. Sloshing the effect of the free movement of the fluid in the tank with the striking motion wall tank walls that can damage the walls of the tank. Type 1 tank is a tank octagonal (octogonal) for membrane-type LNG carrier with dimensions of length 38 m width 39.17 m 14.5 m high side of the tank. Type 2 tank is a tank-shaped capsule with the long dimension of 26.6 m and a diameter of 10.5 m. Type 3 tank is rectangular tank (rectanguler) with dimensions of length of 49.68 m, width 46.92 and 32.23 m high. Simulations conducted using Computational Fluid Dynamic (CFD) using ANSYS FLUENT software. From the simulation results concluded that the tank 1 to form (octogonal) have a total pressure of 3013.99 Pa on the front wall with a height of 13.65 m from the base of the tank Key words: Sloshing, Fluent, Tank, Heaving, Pitchin

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Sloshing Fluent Tangki Pitching Heaving
Subjects: T Technology > T Technology (General)
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: - YOGA ADHI PRATAMA
Date Deposited: 03 Apr 2017 07:29
Last Modified: 06 Mar 2019 03:45
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/2847

Actions (login required)

View Item View Item