Nafis, Ulwan and Abidin, Muhammad Choirul (2017) Analisa Kinerja Lalu Lintas Akibat Pembangunan Underpass Di Simpang Bundaran Dolog Kota Surabaya. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
3114030011_3114030051-Non_Degree.pdf - Published Version Download (6MB) | Preview |
Abstract
Persimpangan Bundaran Dolog yang menghubungkan Jalan Ahmad Yani dengan Jalan Jemursari merupakan salah satu persimpangan yang memiliki tingkat kepadatan cukup tinggi. Khususnya pada jam puncak pagi, siang dan sore. Hal ini disebabkan karena adanya pertemuan arus lalu lintas sebidang, lalu juga terdapat perlintasan kereta api. Maka dari itu Pemerintah Kota Surabaya berencana membangun Underpass di persimpangan Bundaran Dolog. Permasalahan, bagaimana kinerja lalu lintas persimpangan Bundaran Dolog pasca pengoperasian Underpass yang didukung oleh suatu studi pengaturan lalu lintas.
Analisa kinerja persimpangan sebelum dibangunnya Underpass tahun 2017, setelah beroperasi pada tahun 2021 dan untuk jangka waktu 5 tahun kedepan hingga tahun 2025 dilaksanakan dengan dasar perumusan MKJI 1997 dengan menggunakan program bantuan KAJI 2001. Penelitian ini diawali dengan pengumpulan data – data jumlah penduduk, tata guna lahan, pertumbuhan bangkitan jumlah kendaraan dan gambar perencanaan Underpass yang diperoleh dari Instansi Pemerintah sebagai data sekunder. Sedangkan untuk data primer yaitu survey lapangan, geometrik, dan arus lalu lintas. Selanjutnya dilakukan analisis kondisi persimpangan menggunakan acuan perumusan MKJI 1997.
Pada kondisi eksisting tahun 2017 persimpangan Bundaran Dolog didapatkan tingkat pelayanan (Level Of Service) pada puncak pagi hari kerja berada pada level E dengan nilai DI sebesar 47,41 det/smp, pada puncak siang hari kerja didapatkan LOS D dengan nilai DI sebesar 26,97 det/smp, pada puncak sore didapatkan LOS F dengan nilai DI 70,53. Selanjutnya pada kondisi pasca pengoperasian Underpass tahun 2021 puncak sore didapatkan LOS B dengan DI sebesar 14,33 det/smp, kemudian pada 5 tahun pengoperasian Underpass hingga tahun 2025 didapatkan LOS C pada tahun 2022 – 2025.
============================================================
============================================================
The Dolog Roundabout intersection which connects Ahmad Yani Road with Jemursari Street is one of the intersections that has a high enough density. Especially at the peak hour morning, afternoon and afternoon. This is due to the meeting of traffic flow of a plot, then also there is railway crossing. Therefore the Surabaya City Government plans to build an Underpass at the Doll Bundaran crossing. The problem, how the traffic performance of the Dolog Roundabout intersection after the operation of Underpass is supported by a traffic management study.
Analysis of intersection performance prior to the construction of Underpass 2017, after operation in 2021 and for the next 5 years until 2025 is implemented on the basis of the formulation of MKJI 1997 using the KAJI 2001 assistance program. This research begins with the collection of population data, Land, growth of vehicle number generation and underpass planning drawings obtained from Government Agencies as secondary data. While for the primary data are field survey, geometric, and traffic flow. Furthermore, the analysis of intersection conditions using reference formulation of MKJI 1997 was used.
In the existing condition of 2017 the Dolog Roundabout intersection, the Level Of Service at the peak of the morning of the working day is at level E with the value of DI of 47.41 sec/smp, at the peak of the working day afternoon obtained LOS D with DI value of 26, 97 sec/smp, at the peak of the afternoon obtained LOS F with the value of DI 70.53. Furthermore, in the condition of post-operation Underpass year 2021 peak afternoon obtained LOS B with DI of 14.33 sec/smp, then at 5 years of operation Underpass until 2025 obtained LOS C in the year 2022 - 2025.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Persimpangan, Underpass, MKJI 1997, KAJI 2001 |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA645 Structural analysis (Engineering) T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning |
Divisions: | Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22401-(D3) Diploma 3 |
Depositing User: | Ulwan Nafis . |
Date Deposited: | 21 Aug 2017 08:20 |
Last Modified: | 05 Mar 2019 03:39 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/42487 |
Actions (login required)
View Item |