Je Mafera, Ahmad Dwi Arta (2017) Analisa Pengaruh Variasi Perbandingan Panjang Selubung – Diameter Nozzle dan Tip Clearance terhadap Kinerja Propeller K-Series. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
4213100002-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version Download (3MB) | Preview |
Abstract
Salah satu jenis baling-baling kapal atau propeller adalah ducted propeller. Ducted propeller adalah propeller dengan selubung atau duct yang dapat meningkatkan gaya dorong atau thrust pada propeller serta berguna untuk mengarahkan aliran air yang akan melewati Propeller. Selain meningkatkan gaya dorong atau thrust , ducted propeller juga dapat meningkatkan torsi atau torque dibandingkan dengan tanpa duct. Komponen yang paling penting dari ducted propeller adalah Ld/D dan tip clearance. Ld/D adalah sebuah koefisien perbandingan antara panjang selubung / duct dan diameter selubung / duct, sedangkan tip clearance adalah jarak antar ujung propeller / tip dengan diameter dalam dari selubung atau duct. Kedua komponen tersebut yang dibahas pada penelitian ini. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kinerja propeller setelah diberikan variasi pada Ld/D dan tip clearance. Metode yang dilakukan untuk analisa propeller adalah Computational Fluid Dynamic (CFD). Berdasarkan hasil simulasi yang dilakukan kinerja propeller yang paling optimal adalah ducted propeller dengan Ld/D = 0.5 dan tip clearance 40 mm.
===============================================================================
One type of ship propeller is a ducted propeller. Ducted propeller are propellers with duct that can increase thrust on the propeller and are useful for directing the flow of water that will pass through the Propeller. In addition to improving thrust, ducted propeller can also increase torque compared with no duct. The most important components of ducted propeller are Ld / D and tip clearance. Ld / D is a coefficient of comparison between the duct length and the duct diamater, whereas the tip clearance is the distance between the tip of the propeller with the inner diameter of the duct. Both components are discussed in this study. The purpose of this research is to know the performance of propeller after given variation on Ld / D and tip clearance. The method used for propeller analysis is Computational Fluid Dynamic (CFD). Based on simulation result, the most optimal propeller performance is ducted propeller with Ld / D = 0.5 and tip clearance 40 mm.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Ducted Propeller, Ld/D, Tip Clearance, Kaplan, CFD |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM773 Ship propulsion, Electric |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Ahmad Dwi Arta Je Mafera |
Date Deposited: | 26 Sep 2017 06:46 |
Last Modified: | 06 Mar 2019 06:52 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/44736 |
Actions (login required)
View Item |