Model Penguasaan Jumlah Kontainer pada Perusahaan Pelayaran

Rachman, Ryan (2013) Model Penguasaan Jumlah Kontainer pada Perusahaan Pelayaran. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4413100034-Undergraduate_Theses.pdf] Text
4413100034-Undergraduate_Theses.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Dalam perusahaan pelayaran, memilik sejumlah petikemas adalah kewajiban untuk menjawab permintaan pasar. Permintaan pasar yang bersifat fluktuasi mengakibatkan banyak petikemas yang menganggur saat low season dan adanya back order saat high season. Oleh sebab itu diperlukan model untuk menentukan berapa jumlah petikemas yang harus dikuasai oleh perusahaan pelayaran pada masing-masing rute jika ingin menjawab semua permintaan pasar. Disamping jumlah petikemas, dibutuhkan pula perhitungan yang menentukan strategi apa yang paling efisien pada suatu rute. Hasilnya menunjukan pada rute Jakarta – Makassar – Jakarta dengan menggunakan 3 buah kapal membutuhkan 9.092 TEU’s dengan strategi yang paling efisien dalam rute Jakarta – Makassar – Jakarta dengan jumlah petikemas paling sedikit dimana tidak mengirimkan petikemas kosong, dan tersedia penambahan petikemas jika dibutuhkan untuk menghindari Back Order.
==============================================================================================
In a shipping company, having a number of containers is an obligation to
respond to market demand. Fluctuating market demand resulted in many
unemployed containers during low season and back orders during high season.
Therefore a model is needed to determi
ne how many containers the shipping
companies must control on each route if they want to answer all market demand. In
addition to the number of containers, it is also necessary to calculate which
strategies are most efficient on a route. The result shows t
hat on the Jakarta
-
Makassar
-
Jakarta route using 3
ships
requires 9,092 TEUs with the most efficient
strategy on the Jakarta
-
Makassar
-
Jakarta route with the fewest container
quantities that do not send empty containers, and additional containers are
available
if necessary to avoid Back Order

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Back order, Petikemas, Permintaan pasar, Perusahaan pelayaran, Container, Market demand, Shipping company
Subjects: T Technology > T Technology (General)
V Naval Science > V Naval Science (General)
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Transportation Engineering > 21207-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Ryan Rachman
Date Deposited: 25 Oct 2017 02:47
Last Modified: 09 Jan 2018 07:04
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/47306

Actions (login required)

View Item View Item