Pengukuran Kualitas Tegangan pada Pelanggan Jaringan Tegangan Rendah dengan Media Power Line Carrier

Farhansyah, Septian Alif and Wijoseno, Kukuh Anartyo (2017) Pengukuran Kualitas Tegangan pada Pelanggan Jaringan Tegangan Rendah dengan Media Power Line Carrier. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 2214038001-Non_Degree.pdf]
Preview
Text
2214038001-Non_Degree.pdf - Published Version

Download (12MB) | Preview

Abstract

Kebutuhan terhadap kualitas energi listrik belakangan ini semakin meningkat seiring dengan meningkatnya aktivitas masyarakat. PLN sebagai penyedia energi listrik harus meningkatkan kualitas tegangan supaya pelanggan dan PLN tak mengalami kerugian.
Oleh karena itu, kami merancang alat yang mampu mengukur dan mengumpulkan data tegangan dan arus di rumah pelanggan dan tegangan di jaringan tegangan rendah. Alat tersebut dilengkapi dengan sensor tegangan ZMPT101B dan arus ACS-712 5A yang terpasang di rumah pelanggan dan PHB (Perangkat Hubung Bagi) Trafo Distribusi yang masing-masing dikendalikan oleh Arduino Mega 2560. Pengukur pada PHB trafo distribusi juga terpasang modul Power Line Carrier KQ330 yang berfungsi mengumpulkan data dari rumah pelanggan. Kemudian, data-data tersebut dilaporkan ke PLN melalui media SMS. PLN akan memantau dan merekapnya melalui interface dan database
Dari pengujian yang telah dilakukan, didapatkan bahwa saat nilai tegangan pada pelanggan bernilai 220 V, nilai arus pada pelanggan bernilai 0,67 A, dan nilai tegangan pada PHB trafo distribusi bernilai 223 V, status nilai tegangan pada pelanggan adalah normal, status nilai arus pada pelanggan adalah normal , dan status nilai tegangan pada PHB trafo distribusi adalah normal. Durasi pengiriman data di atas melalui PLC adalah 2,23 s dengan jarak 7 m. Durasi pelaporan data di atas ke penerima SMS pada APD PLN adalah 2,52 s dengan jarak 7 m.

=========================================================================

The need for electrical energy quality has recently increased in line with increase in community activity. PLN as a provider of electrical energy must improve quality of voltage so that customers and PLN did not lose.
Therefore, we designed a tool capable of measuring and collecting voltage and current data at customer's home and voltage in low voltage networks. The device is equipped with ZMPT101B voltage sensor and ACS-712 5A current-installed at customer's home and PHB (Connection Device) Distribution transformer each controlled by Arduino Mega 2560. The measurement on PHB distribution transformer also installed Power Line Carrier KQ330 module Serves to collect data from customer's home. Then, these data are reported to PLN via SMS media. PLN will monitor and record the data using the interface and database shortly after the SMS is received.
From the test that has been done, it is found that when value of voltage on customer is worth 220 V, the value of current on customer is 0.67A, and the voltage value on the distribution transformer PHB is 223 V, voltage value status at the customer is normal, current value status on customer is normal, And the voltage rating status of distribution transformer PHB is normal. The duration of data transmission over PLC is 2.23 s with a distance of 7 m. The data reporting duration above to the SMS recipient on APN PLN is 2.52 s with a distance of 7 m.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Voltage Drop, Low Voltage Network, Power Line Carrier
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK201 Electric Power Transmission
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK5105 Data Transmission Systems
Divisions: Faculty of Vocational > 36304-Automation Electronic Engineering
Depositing User: Septian Alif Farhansyah
Date Deposited: 14 Feb 2018 01:09
Last Modified: 05 Mar 2019 04:21
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/48436

Actions (login required)

View Item View Item