Wanda, Immanuel (2017) Pemodelan Motivasi Belanja Pengunjung Shopping Mall Kediri Town Square (Ketos) Menggunakan Analisis Regresi Logistik Multinomial. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
1313100092-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version Download (2MB) | Preview |
Abstract
Shopping mall didaerah kecil memberikan dampak positif terhadap pertumbuhan ekonomi daerah tersebut. Seperti Kediri, kota kecil berkembang yang merasakan dampak tersebut pada pertumbuhan ekonominya sejak didirikannya Ketos pada tahun 2011. Selain itu, Ketos sebagai salah satu shopping mall Kota Kediri juga menjai daya tarik masyarakat sekitar untuk berkunjung. Memahami pengunjung Ketos dengan benar akan dapat menduga ekspetasi kunjungan yang harus dipenuhi sebagai upaya optimalisasi operasional shopping mall. Dengan memahami motivasi pengunjung dapat melihat ekspetasi kunjungan, terlebih mengetahui kelompok motivasi belanja gabungan pengunjung dan memodelkannya menggunakan faktor pembentuk motivasi. Penelitian ini menjadi penting karena dengan metode yang tepat diharapkan dapat meduga motivasi yang berbentuk kategorik. Dengan dilakukan survey kepada 389 pengunjung Ketos diketahui bahwa pengunjung Ketos mayoritas memiliki motivasi belanja value shopping (17,7%) yang artinya berorientasi pada diskon dan penawaran khusus. Kelompok motivasi belanja gabungan yang terbentuk adalah social specialist, beta shopper, dan functional shopper. Setiap motivasi belanja dan kelompok memilih Ketos sebagai tempat belanja karena lokasi yang strategis. Dalam pemodelan, faktor yang berpengaruh signifikan adalah jenis kelamin, pendidikan dan etnis. Dari odd ratio, laki-laki dibanding wanita memiliki kecenderungan 2 kali untuk masuk social specialist daripada beta shopper. Dan pengunjung berpendidikan tinggi memiliki kecenderungan yang tinggi untuk masuk functional shopper. Serta pengunjung dari etnis Lainnya memiliki kecenderungan lebih besar dibanding pengunjung etnis Jawa dan TIonghoa untuk masuk social specialist daripada beta shopper.
=========================================================================================
Kediri having high retail activity, especially Ketos, shown by their contribution in increasing city economic growth in recent five years. Although, these retails activity would not giving best results if not supported with better understanding towards consumers. Shopping motivation is a main idea of someone’s shopping activity. Knowing consumer’s shopping motivation will leads to better understanding of consumer activity in shopping mall. Knowing what consumers seek from their motivation, will help shopping mall managemen to improve the service and optimizing profit. Attempt to understand consumer’s motivation by analyzing the related variable that construct the motivation such a age, level of education, income, and other demographic factor. Knowing store evaluative criteria used by each consumer’s motivation also help shopping mall to having better understanding. Survey of consumer conducted, 389 consumers participated in survey. Results showed Ketos consumers mostly having Value shopping motivation which is discount, sale oriented, and least of them having Idea shopping motivation means not so many Ketos consumers using shopping mall to update the information. Cluster analysis done resulting three clusters of consumer motivation social specialist, functional shopper, and beta shopper. Findings showing the each cluster tend to go to Ketos because of the location. Using multinomial logistic regression results gender, level of education and ethnic give significant effect in models. The odd ratio showing the consumer with high educational level compared to lowest one have 10.52 times tendency to become social specialist than beta shopper.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSSt 511.4 Wan p-1 3100018074178 |
Uncontrolled Keywords: | demografi, motivasi, Regresi Logistik Miltinomial. |
Subjects: | Q Science > QA Mathematics > QA278.2 Regression Analysis. Logistic regression Q Science > QA Mathematics > QA278 Cluster Analysis. Multivariate analysis. Correspondence analysis (Statistics) |
Divisions: | Faculty of Mathematics and Science > Statistics > 49201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Immanuel Wanda |
Date Deposited: | 28 Feb 2018 08:11 |
Last Modified: | 02 Jul 2020 07:07 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/49719 |
Actions (login required)
View Item |