Clustering dan Merging Bisnis Proses Model Berdasarkan Graph Database

Fidiantoro, Arfian (2018) Clustering dan Merging Bisnis Proses Model Berdasarkan Graph Database. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5113100179-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
5113100179-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Bisnis Proses adalah suatu kumpulan pekerjaan yang saling terkait untuk menyelesaikan suatu masalah tertentu. Bisnis process digunakan untuk memberikan panduan cara kerja suatu system atau process, dengan bisnis proses kita dapat mengetahui apakah yang dilakukan dan siapa yang melakukan nya, juga kita dapat menganalisa dengan cepat system tersebut apakah efisien atau tidak, dan dimana kita butuh memperbaiki system tersebut.
Analisis proses bisnis umumnya melibatkan pemetaan proses dan subproses di dalamnya hingga tingkatan aktivitas atau kegiatan. Umum nya kegiatan ini disebut process mining dan membutuhkan sedikit pengetahuan agar dapat melakukannya dan hasil visualisasi dari process ini akan menjadi sedikit sulit untuk dimengerti oleh orang awam.
Dalam tugas akhir ini diusulkan sebuah gagasan baru dalam cara menganalisa bisnis proses yaitu dengan cara yang sama tetapi tool yang berbeda, disini penulis mengusulkan untuk tool Graph Database lebih detailnya menggunakan Neo4J Graph database untuk mengoptimalkan visualisasi dari data bisnis process agar dapat dilihat dan dianalisa dengan mudah dan juga dapat dipahami oleh stakeholder dari system tersebut agar dapat digunakan untuk pengambilan keputusan.
Hasil implementasi dari gagasan ini menunjukan bahwa di Graph database pun dapat membangun bisnis process dari data (csv) dengan baik dan juga dapat menunjukkan beberapa Workflow pattern utama yang dapat digunakan untuk analisa, juga visualnya pun lebih baik dan lebih rapi, juga lebih detail dari setiap aktivitas nya.
======================================================================================================================== Business Process is a collection of interrelated work to solve a particular problem. Business process model is used to provide guidance on how a system or process works, with business process model we can know what is done and who do it, also we can analyze quickly whether the system is efficient or not, and where we need to improve the system.
Business process analysis generally involves mapping processes and sub processes in it, up to the level of activity. In general this activity is called process mining and requires little bit of knowledge in order to do so and the visualization results of this process will be a bit difficult to understand by the general person.
In this final project proposed a new idea in how to analyze business process that is in the same way but with a different tool, here the author propose for Graph Database tool, in more details it�s using Neo4J Graph database to optimize visualization of business process data so that it can be seen and analyzed easily and can also be understood by stakeholders of the system in order to be used for decision making.
The results of the implementation of this idea show that in Graph database we can build business process model from data (csv) as well, and we can also show some of the main Workflow pattern that can be used for analysis, and also better and more neatly visual, also more detail from each of its activity.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSIf 005.741 Fid c
Uncontrolled Keywords: Bisnis Proses; Neo4J; Graph Database; Process Mining; Workflow Pattern; Business process; Graph Database; Process Mining; Workflow Pattern.
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA166 Graph theory
Q Science > QA Mathematics > QA278 Cluster Analysis. Multivariate analysis. Correspondence analysis (Statistics)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Faculty of Information Technology > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fidiantoro Arfian
Date Deposited: 24 Apr 2018 05:01
Last Modified: 14 Jul 2020 07:02
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/51051

Actions (login required)

View Item View Item