Efandi, Rahman (2015) Studi Perencanaan Filter Hybrid Untuk Mengurangi Harmonisa Pada Proyek Pakistan Deep Water Container Port. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
2211100022-Undergradute Thesis.pdf - Published Version Download (5MB) | Preview |
Abstract
Pakistan Deep Water Container Port merupakan proyek
pembangunan pelabuhan peti kemas yang berada di kota Karachi,
Pakistan. Sebagai salah satu pelabuhan terbesar di Pakistan, Pakistan
Deep Water Container Port harus memiliki target dalam jumlah proses
bongkar-muat kapal-kapal kargo, baik dalam skala lokal maupun
internasional per-harinya. Oleh karena itu diperlukan motor-motor untuk
melakukan hal tersebut. Salah satu cara untuk mengoperasikan motor agar
dapat bekerja maksimal dan efisien adalah dengan mengatur kecepatan
putar motor menggunakan VFD (Variable Frequency Drive). Namun,
dalam penggunaan VFD yang didalamnya terdapat komponen non linier,
hal ini dapat menimbulkan masalah harmonisa, dimana frekuensi yang
dihasilkan akan berpengaruh terhadap kualitas daya pada sistem
kelistrikan yang ada serta dapat menimbulkan kerusakan pada peralatan,
seperti: trafo dan kabel. Untuk mencegah hal tersebut perlu dilakukan
studi perencanaan pemasangan filter untuk meredam frekuensi harmonisa
yang timbul. Pada tugas akhir ini akan dirancang sebuah filter hybrid
untuk mengurangi harmonisa yang timbul akibat adanya beban motor
yang terpasang pada Pakistan Deep Water Container Port. Disini juga
dilakukan studi berbagai kasus untuk mendapatkan hasil terbaik termasuk
dalam penempatan filter pasif dan aktif, sehingga diperoleh keadaan yang
maksimal dalam meredam harmonisa. Untuk pemodelan filter aktif
dilakukan pada software Powersim sedangkan filter pasif dan filter hybrid
dilakukan pada software ETAP 11.0.0.
=======================================================================================================
Pakistan Deep Water Container Port is a project construction of a container port in the city of Karachi, Pakistan. As one of the largest ports in Pakistan, Pakistan Deep Water Container Port must have a number of targets in the process of loading and unloading cargo ships, both in local and international scale per-day. Therefore necessary motors for doing it. One way to operate the motor in order to work optimally and efficiently by adjusting the motor speed using a VFD (Variable Frequency Drive). However, the use of VFD in which there are non linear components, this can cause problems harmonics, which the frequency of the generated power will affect the quality of the existing electrical system and can cause damage to the equipment, such as: transformers and cables. To prevent that necessary to study planning the installation of filters to muffle frequency harmonics that arise. In this final project will be designed a hybrid filter to reduce harmonics caused by the presence of motor load mounted on Pakistan Deep Water Container Port. Here also conducted studies of various cases to get the best results in the placement of the filter including passive and active, in order to obtain maximum circumstances in reducing harmonics. For the active filter modeling on software Powersim whereas passive filters and filter hybrid performed on software ETAP 11.0.0.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSE 621.319 Efa s |
Uncontrolled Keywords: | filter aktif, filter hybrid, filter pasif, harmonisa |
Subjects: | T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK201 Electric Power Transmission |
Depositing User: | Mr. Tondo Indra Nyata |
Date Deposited: | 04 Apr 2018 02:44 |
Last Modified: | 24 Aug 2018 02:24 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/51682 |
Actions (login required)
View Item |