Aliran Daya Optimal Dengan Penyimpan Energi Mempertimbangkan Batas Keamanan Dengan Dynamic Thermal Line Rating

Rochmadi, Agung (2018) Aliran Daya Optimal Dengan Penyimpan Energi Mempertimbangkan Batas Keamanan Dengan Dynamic Thermal Line Rating. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07111440000137_UNDERGRADUATE_THESES.pdf]
Preview
Text
07111440000137_UNDERGRADUATE_THESES.pdf - Accepted Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Dalam upaya memenuhi permintaan energi listrik yang berubah-ubah, penting untuk melakukan penjadwalan pembangkit dengan benar. Dalam melakukan penjadwalan pembangkit, dibutuhkan analisis aliran daya optimal untuk mendapatkan biaya yang minimal dalam memenuhi kebutuhan listrik. Sistem tenaga listrik saat ini dikembangkan dengan penambahan pembangkit pada jaringan yang disebut Distributed Generator (DG). Dalam perkembangannya, pada DG dipasang penyimpan energi untuk memaksimalkan kinerja dari DG. Dengan adanya penyimpan energi pada sistem maka penjadwalan sistem tenaga listrik akan berubah. Hal ini juga berpengaruh pada Security Constrained Optimum Power Flow (SCOPF) atau aliran daya optimal dengan batas keamanan yang merupakan perencanaan penjadwalan sistem tenaga listrik dengan diberi batas keamanan agar dapat mengatasi beban yang dinamis. Tugas akhir ini meneliti tentang SCOPF yang terdapat penyimpan energi dengan menggunakan dynamic line rating. Dynamic Line Rating merupakan metode yang digunakan untuk meningkatkan kapasitas dari saluran. Dengan adanya Aliran daya optimal dengan penyimpan energi mempertimbangkan batas keamana dan penyimpan energi ini dapat meminimalkan biaya operasi hingga 1,5% dalam kebutuhan pemenuhan energi listrik.
============ In an effort to meet the fluctuating electrical energy demand, it is important to schedule the plant properly. In arranging schedule of generator, an optimal power flow analysis is required to obtain minimal cost in meeting the electricity needs. The power system is currently being developed with the addition of a generator to a network called the Distributed Generator (DG). In its development, energy storage installed on DG to maximize the performance of DG. With the energy storage in the system then the scheduling of the electric power system will change. This also affects Security Constrained Optimum Power Flow (SCOPF) -or optimum power flow with the safety limit-, which is the scheduling plan of electric power system with security limits in order to overcome dynamic loads. This final project examines the SCOPF with energy storage by using a dynamic line rating. Dynamic Line Rating is a method used to increase the capacity of channels. By the existence of this optimum power flow with energy storage which considers the safety and energy storage limit, it can minimize operating costs by up to 1.5% in the needs of electrical energy fulfillment.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: ACOPF; dynamic line rating; energy storage; SCOPF
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK201 Electric Power Transmission
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering
Divisions: Faculty of Electrical Technology > Electrical Engineering > 20201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Agung Rochmadi
Date Deposited: 18 Jul 2018 08:52
Last Modified: 09 Mar 2021 06:42
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/52486

Actions (login required)

View Item View Item