Evaluasi Sistem Koordinasi Proteksi Gardu Induk Sambikerep Termasuk Trafo 150 kV/20 kV

Hakim, Muhammad Wal (2019) Evaluasi Sistem Koordinasi Proteksi Gardu Induk Sambikerep Termasuk Trafo 150 kV/20 kV. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07111540000007-Non_Degree.pdf]
Preview
Text
07111540000007-Non_Degree.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Koordinasi proteksi pada sebuah gardu induk adalah sangat penting karena dengan adanya sistem koordinasi proteksi tersebut, maka gangguan listrik yang terjadi tidak semakin meluas. Selain untuk mencegah gangguan listrik tidak meluas, koordinasi proteksi juga dibutuhkan untuk meningkatkan keandalan listrik. Dengan adanya koordinasi proteksi yang baik, diharapkan gangguan dapat cepat terselesaikan dan proteksi berjalan tepat sasaran. Sehingga peralatan – peralatan listrik tidak mengalami kerusakan. Metode yang digunakan untuk menganalisis koordinasi proteksi yang terpasang pada Gardu Induk Sambikerep adalah dengan menggunakan metode simulasi ETAP 12.6. Data – data yang didapat scara riil, disimulasikan dalam ETAP kemudian dilakukan simulasi koordinasi proteksi, sehingga akan didapatkan setting koordinasi proteksi yang digunakan saat ini pada Gardu Induk Sambikerep. Kemudian setelah diketahui setting koordinasi proteksi yang digunakan, diambil kesimpulan dan evaluasi tentang setting koordinasi proteksi tersebut. Tujuan evaluasi koordinasi proteksi di Gardu Induk Sambikerep ini adalah supaya koordinasi proteksi yang ada di Gardu Induk Sambikerep semakin baik dalam hal mengatasi gangguan yang terjadi dengan berbagai kondisi riil. Sehingga keandalan listrik dapat meningkat, meminimalisir lokasi yang terdampak gangguan, dan melindungi peralatan – peralatan listrik.
==============================================================================================================================
Coordination protection at a substation is very important because with coordination protection system, the electrical interference will not spread widely. Besides to overcome electrical interference from spread widely, coordination protection also needed to improve electrical reliability. With good coordination protection, it will expected to overcome the interference quickly and correctly. So the electrical material will not be damage. The method for analysis coordination protection at Sambikerep Substation is by using simulation methode with ETAP 12.6.0. The data is obtained in real terms, and simulated with ETAP, and then coordination protection is going to be simulate, so the existing setting of coordination protection at Sambikerep Substation will be obtained. After coordination setting has been known, it will be get the conclusion and evalution for its coordination setting. The purpose of evaluation coordination protection at Sambikerep Substation is to improve coordination protection at Sambikerep Substation becomes better to overcome interference that happen in several real condition. So, the electrical reliability will improve, can minimize the area of interference, and to protect electrical materials.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSE 621.319 Hak e-1 2019
Uncontrolled Keywords: koordinasi proteksi, etap 12.6, keandalan listrik, coordination protection, electrical reliability
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK201 Electric Power Transmission
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK3030 Electric power distribution systems
Divisions: Faculty of Electrical Technology > Electrical Engineering > 20201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Hakim Muhammad Wal
Date Deposited: 12 Jan 2023 01:53
Last Modified: 12 Jan 2023 01:53
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/63482

Actions (login required)

View Item View Item