Virtual Assistant Chatbot pada aplikasi Gifood.id Menggunakan Speech Recognition dengan Natural Language Processing

Nugroho, Satriyo (2019) Virtual Assistant Chatbot pada aplikasi Gifood.id Menggunakan Speech Recognition dengan Natural Language Processing. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111540000034-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
05111540000034-Undergraduate_Theses.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Chatbot merupakan program komputer yang meniru percakapan cerdas. Chatbot dapat membantu dalam interaksi komputer manusia dan mereka memiliki kemampuan untuk memeriksa dan mempengaruhi perilaku pengguna dengan mengajukan pertanyaan dan menanggapi pertanyaan-pertanyaan pengguna. Hingga saat ini, banyak perusahaan yang menggunakan chatbot untuk menambah layanan mereka kepada konsumen. Pada tugas akhir ini akan dibangun chatbot untuk salah satu start-up yang bergerak untuk berbagi makanan yang berlebih kepada orang yang membutuhkan, yaitu Gifood.id. Chatbot ini dibangun pada platform web menggunakan Natural Language Processing (NLP) untuk mengubah dari bahassa alami menjadi query, ontologi untuk menyimpan data, dan ditambahkan speech recognition sebagai salah satu fitur untuk konsumen agar lebih interaktif dengan chatbot. Natural Language Processing (NLP) sendiri merupakan salah satu cabang ilmu Artificial Intelligence (AI) yang berfokus pada pengolahan bahasa natural. Chabot dibangun untuk membantu konsumen untuk mengetahui apa saja yang ada pada Gifood, melakukan transaksi berbagi makanan, dan mencari makanan sesuai yang diinginkan. Chatbot yang telah dibangun layak dan diterima oleh masyarakat menurut System Usability Scale (SUS). Dengan adanya chatbot ini, konsumen dapat lebih efisien, mudah, dan praktis dalam menggunakan layanan dari gifood.id dan juga interaktif dengan sistem Gifood layakanya berinteraksi dengan manusia.
==================================================================================================================================
A chatbot is a computer program that mimics intelligent conversation. A chatbot can help in human-computer interactions, and it can examine and influence user behaviour by asking questions and responding to user questions. Until now, many companies use chatbots to add their services to consumers. In this final assignment, a chatbot will be built for one of the start-up that moves to share excess food with people in need, namely Gifood.id. The chatbot is built on a web platform using Natural Language Processing (NLP) for changing natural language to query, ontology for storing data, and speech recognition as a feature for giving consumers more interactive environtment. Natural Language Processing (NLP) is one branch of Artificial Intelligence (AI) that focuses on natural language. Chabot was built to help consumers to know what Gifood is, do food sharing transactions, and find food as desired. Chatbot that has been built is feasible and accepted by people according to the System Usability Scale (SUS). With this chatbot, consumers can be more efficient, easy and practical in using the services of Gifood.id and also interactive with the Gifood system to interact with humans.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSIf 004.019 Nug v-1 2019
Uncontrolled Keywords: Chatbot, Natural Language Processing, Ontologi, Speech Recognition
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76.76.A65 Application software. Enterprise application integration (Computer systems)
Divisions: Faculty of Information and Communication Technology > Informatics > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Satriyo Nugroho
Date Deposited: 04 Dec 2024 02:38
Last Modified: 04 Dec 2024 02:38
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/65480

Actions (login required)

View Item View Item