Perencanaan Drainase Proyek Jalan Tol Pandaan-Malang STA 0+000 s.d STA 15+000

Anjelita, Frelya Eka (2019) Perencanaan Drainase Proyek Jalan Tol Pandaan-Malang STA 0+000 s.d STA 15+000. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03111540000062-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
03111540000062-Undergraduate_Theses.pdf

Download (8MB) | Preview

Abstract

Jalan Tol Pandaan-Malang adalah sebuah jalan tol sepanjang 37,62 kilometer yang menghubungkan daerah Pandaan, Kabupaten Pasuruan dengan Malang, Jawa Timur. Proyek pembangunan Jalan Tol Pandaan-Malang bertujuan untuk mengurangi kepadatan jalan arteri yang menghubungkan ruas Pandaan-Malang. Pembangunan jalan tol tersebut mengakibatkan berkurangnya daerah resapan hujan dikarenakan daerah-daerah yang dulunya daerah resapan, tertutup oleh plesteran beton yang berakibat meningkatnya volume air limpasan hujan. Oleh karena itu perlu direncanakan suatu sistem drainase pada proyek tersebut bertujuan untuk melindungi badan jalan dari limpasan air hujan dan limpasan dari area sekitar jalan sehingga umur rencana perencanaan jalan dapat dicapai.
Analisis yang dilakukan dalam pengerjaan tugas akhir ini yaitu analisis hidrologi untuk mendapatkan debit banjir rencana dan analisis hidrolika untuk mengevalusi debit saluran dengan debit rencana, perencanaan bangunan persilangan jalan tol dengan sungai, analisa elevasi untuk mengetahui apakah terjadi backwater dari sungai sebagai saluran pembuang.
Hasil yang didapatkan dari perencanaan ini adalah bahwa sistem aliran pada proyek jalan tol Pandaan-Malang dialirkan sesuai dengan kondisi kontur yang ada dilapangan dan kemudian dibuang melalui pembuangan akhir berupa sungai ataupun saluran pembuang. Saluran samping Jalan Tol Pandaan-Malang menggunakan saluran galian tanah dengan dimensi terbesar 2,0 m x 1,0 m dengan kemiringan 2:1 untuk saluran yang memiliki kemiringan lahan kurang dari 1%, saluran galian dengan pasangan batu kali dengan dimensi terbesar 1,4 m x 0,7 m dengan kemiringan 2:1 untuk saluran yang memiliki kemiringan lahan 1-2%, saluran berbentuk trapesium dengan pasangan batu kali dengan dimensi terbesar 0,8 m x 0,8 m dengan kemirngan 1:1 untuk saluran yang memiliki kemiringan lahan 3-4%, saluran berbentuk persegi dengan menggunakan U-ditch dengan dimensi terbesar 0,6 m x 0,8 m untuk saluran yang memiliki kemiringan lebih besar dari 4%. Selain itu, direncanakan pula beberapa bangunan pelengkap drainase lainnya yaitu saluran median menggunakan saluran berbentuk lingkaran dengan diameter 0,8 meter, Saluran pelindung lereng berbahan dasar beton berdimensi 0,2 m x 0,2 m, pipa deck drain berbahan dasar PVC berdiameter 0.15 m serta kolam olak dengan Panjang kolam olak sebesar 2,6 m. Untuk sungai yang terpotong jalan tol menggunakan gorong-gorong berupa box culvert ataupun menggunakan jembatan dengan dimensi menyesuaikan kapasitas penampang eksisting yang ada.
================================================================================================================================
Pandaan-Malang Toll Road is a 37.62 kilometer toll road that connects Pandaan, Pasuruan with Malang, East Java. The Pandaan-Malang Toll Road construction project aims to reduce the density of arterial roads connecting the Pandaan-Malang. The contruction of toll road has resulted in a reduction in rain catchment areas due to the areas that used to be recharge ares covered by concrete plastering which resulted in an increase in the volume of runoff water. Therefore it is necessary to plan a drainage system on the project aimed at protecting the road body from rainwater runoff and runoff from area around the road so that the age of the road planning plan can be achieved.
The analysis carried out in this final project is hydrological analysis to obtain planned flood discharge and hydraulic analysis to evaluate channel discharge with planned discharge, planning of crossing toll road buildings with rivers, elevation analysis to find out whether there is backwater from the river as a drainage channel.
The result obtained from this plan are that the flow system in the Pandaan-Malang toll road project is flowed in accordance with the existing contour conditions in the field and the discharged trough the final disposal in the form of a river or drainage channel. The side channel Pandaan-Malang Toll Road uses land excavation channel with the largest dimensions of 2,0 m x 1,0 m with slope 2:1 for channels with land slopes of less than 1%, excavation channel with a pair of river stones with the largest dimensions 1,4 m x 0,7 m with slope 2:1 for channels that have a slope of 1-2%, trapezoidal channel with a pair of river stones with the largest dimensions 0,8 m x 0,8 m with slope 1:1 for channels that have a slope of 2-3%, square channels using U-ditch with the largest dimensions 0,6 m x 0,8 m for channels with slopes greater than 4%. Furthermore, several complementary structures of drainage system was also included in the plan, such as the median channel uses a circular channel with a diameter of 0,8 meters, slope protecting ditch which has a concrete with a length of 0,2 m x 0,2 m, deck drain pipe using a 0.15 m diameter PVC, and olak pool with a length of 2,6 m. For rivers cut off by toll roads use culverts in the form of box culverts or use bridges with dimensions adjusting the existing cross section capacity.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Toll Road Drainage, Drainage Planning, Pandaan-Malang Toll Road
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
Divisions: Faculty of Civil, Environmental, and Geo Engineering > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Theses
Depositing User: FRELYA EKA ANJELITA
Date Deposited: 10 Jul 2024 06:19
Last Modified: 10 Jul 2024 06:19
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/65665

Actions (login required)

View Item View Item