Analisis Demand Bus Bandara pada Bandar Udara Internasional Kertajati

., Muhammad Galih (2019) Analisis Demand Bus Bandara pada Bandar Udara Internasional Kertajati. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03111540000124-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
03111540000124-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (9MB) | Preview

Abstract

Di era globalisasi seperti saat ini, waktu untuk sampai ke tempat tujuan menjadi suatu hal yang penting. Transportasi udara menjadi solusi terbaik untuk bepergian jarak jauh dengan waktu yang singkat. Bandar Udara Internasional Soekarno-Hatta dan Bandar Udara Internasional Husein Sastranegara sudah menerima penumpang melebihi kapasitas yang sudah direncanakan. Oleh karena itu perlu dibangun Bandar Udara Internasional Kertajati sebagai penyangga untuk membantu memudahkan lalu lintas udara pada kedua bandar udara tersebut. Keberadaan Bandar Udara Internasional Kertajati masih kurang dimanfaatkan yang disebabkan oleh letak bandara yang cukup jauh untuk dijangkau. Salah satu cara yang dapat dilakukan untuk meningkatkan kemudahan masyarakat dalam menjangkau letak Bandar Udara Internasional Kertajati adalah dengan pengadaan transportasi massal seperti bus bandara. Analisis demand penumpang bus diperlukan agar jumlah bus yang direncanakan bisa sesuai dengan kebutuhan yang diperlukan. Terdapat dua skenario dalam menentukan jumlah demand penumpang bus. Diasumsikan sebanyak 100% dan 75% dari penumpang Bandar Udara Internasional Husein Sastranegara akan pindah ke Bandar Udara Internasional Kertajati saat bandar udara tersebut sudah beroperasi. Akan dilakukan analisis jumlah demand dan supply bus bandara pada dua periode yang berbeda. Pertama, pada saat akses Jalan Tol Cisumdawu mulai beroperasi dan kedua adalah saat Bandar Udara Internasional Kertajati beroperasi secara optimum. Perkiraan jumlah pengguna bus bandara dilakukan dengan mengacu pada studi sebelumnya terkait persentase pengguna bus untuk periode pertama dan menggunakan forcasting untuk periode kedua. Untuk periode pertama, didapatkan perkiraan jumlah pengguna bus bandara sebanyak 505.350 orang per tahun pada skenario satu dan sebanyak 379.012 orang per tahun pada skenario dua. Sedangkan, untuk periode kedua didapatkan perkiraan jumlah pengguna bus bandara sebanyak 927.513 orang per tahun pada skenario satu dan sebanyak 802.535 orang per tahun pada skenario dua.
============================================================
In the current era of globalization, the time needed to get to the destination becomes an important thing. Air transportation is the best solution for traveling long distances with a short time. Soekarno-Hatta International Airport and Husein Sastranegara International Airport have both received passengers exceeding the planned capacity. Thus, it is necessary to build Kertajati International Airport in order to help facilitate air traffic at the two airports. However, up until now, the existence of Kertajati International Airport is not very well known, due to the location of the airport that is not reachable for most people. A solution to increase public convenience in reaching the location of Kertajati International Airport is by providing mass transportation such as airport buses. The demand of bus passenger is analysed, thus the number of buses to be planned can be in accordance with how much it is needed. The estimated number of airport bus users is carried out by referring to previous studies related to the percentage of bus users. There are two scenarios planned in determining the number of bus passenger demands. It is assumed that 100% and 75% of the passengers of Husein Sastranegara International Airport will move to Kertajati International Airport when the airport starts operating. Analysis of the airport bus demand and supply will be analyzed in two different periods. First, when access to the Cisumdawu Toll Road is complete and the second period is when the airport starts operating optimally. Estimates of the number of airport bus users are carried out by referring to previous studies related to the percentage of bus users for the first period and using forcasting for the second period. For the first period, it is estimated that the number of airport bus users are 505.350 persons per year in scenario one and 379.012 persons per year in scenario two. For the seconf period, the number of airport bus users are 927.513 persons per year in scenario one and 802.535 persons for scenario two.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
Divisions: Faculty of Civil, Environmental, and Geo Engineering > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Muhammad Galih
Date Deposited: 20 Jun 2024 06:58
Last Modified: 20 Jun 2024 06:58
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/66166

Actions (login required)

View Item View Item