Disya, Fairuz (2019) Pengaruh Penambahan Model S-TMVA dan D-TMVA terhadap Reduksi Respon Getaran Massa Utama Multi-DOF. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
|
Text
02111540000117_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (5MB) | Request a copy |
Abstract
Getaran yang terjadi pada sebuah komponen memiliki beberapa arah getaran atau multi-degree of freedom yang pada umumnya adalah translasi, rolling, dan pitching. Apabila getaran tersebut berlebih maka harus diredam dengan mekanisme tambahan supaya komponen tersebut memiliki umur yang lebih panjang. Salah satu mekanisme yang dapat meredam adalah Dynamic Vibration Absorber (DVA). Komponen ini banyak dimodifikasi supaya dapat mereduksi getaran lebih baik lagi. Salah satu modifikasinya adalah dengan menyusun dua DVA secara seri terhadap massa utama atau biasa disebut dengan Dual Dynamic Vibration Absorber (DDVA). Penelitian ini menganalisa perbandingan kinerja dan karakteristik Single Translational Mass Vibration Absorber (S-TMVA) dan Dual Translational Mass Vibration Absorber (D-TMVA). S-TMVA terdiri dari massa-pegas-redaman yang diletakkan didalam sebuah selongsong. Sedangkan D-TMVA terdiri dari dua massa-pegas-redaman yang disusun seri terhadap massa utama dan diletakkan di dalam sebuah selongsong. S-TMVA dan D-TMVA diletakkan diatas sistem utama yang ditumpu oleh empat buah pegas yang berbeda sehingga ketika diberi gaya eksitasi, massa utama akan bergetar arah translasi, rolling, dan pitching. Analisa dilakukan dengan membandingkan respon getaran dan karakteristik sistem utama tanpa massa absorber dan sistem utama dengan S-TMVA serta D-TMVA. Variasi yang diberlakukan adalah massa S-TMVA dan D-TMVA serta peletakan keduanya pada 10 titik. Variasi rasio massa S-TMVA terhadap massa utama adalah 1/40, 1/20, dan 3/40. Sedangkan variasi rasio massa D-TMVA terhadap massa utama utama adalah 1/80 dan 1/80; 1/40 dan 1/40; 3/80 dan 3/80. Untuk pengoperasian sistem utama, dilakukan pada frekuensi naturalnya. Dari penelitian yang dilakukan, didapatkan reduksi maksimum yang meredam getaran translasi untuk S-TMVA adalah sebesar 96,82 % dengan variasi massa S-TMVA 1/20 di titik perpotongan sumbu rolling dan pitching. sedangkan D-TMVA menghasilkan reduksi maksimum sebesar 92,93% dengan variasi massa 1/40 pada titik 1. Reduksi maksimum yang meredam getaran rolling untuk S-TMVA adalah sebesar 96,86% dengan variasi massa S-TMVA 3/40, sedangkan D-TMVA menghasilkan reduksi maksimum sebesar 97,29 % dengan variasi massa 1/40 di titik 6 atau dekat dengan koefisien pegas terkecil. Reduksi maksimum yang meredam getaran pitching untuk S-TMVA adalah sebesar 97,89% dengan variasi massa S-TMVA 3/40, sedangkan D-TMVA menghasilkan reduksi maksimum sebesar 97,85% di titik 6 atau dekat dengan koefisien pegas terkecil. S-TMVA lebih baik diletakkan pada posisi dengan amplitudo rendah sedangkan D-TMVA lebih baik diletakkan pada posisi dengan amplitudo lebih tinggi.
====================================================================================================================================
Vibration that occurs in a component has several vibration directions or multi-degree of freedom which are translation, rolling, and pitching in common. If the vibration is excessive, it must be suppressed by an additional mechanism so that the component has a longer life. One mechanism that can dampen is called Dynamic Vibration Absorber (DVA). This component is modified frequently so that it can reduce vibration better. One of the modification process is that to arrange two DVAs in series against the main mass or commonly referred to as Dual Dynamic Vibration Absorber (DDVA). This study analyzed the comparison of performance and characteristics between Single Translational Mass Vibration Absorber (S-TMVA) and Dual Translational Mass Vibration Absorber (D-TMVA). S-TMVA consisted of a damped spring mass placed inside a sleeve. Whereas D-TMVA consisted of two damped spring mass which were arranged in series against the main mass and placed inside a sleeve. S-TMVA and D-TMVA were placed above the main system which was supported by four different springs so that when given an excitation force, the main mass would vibrate to the direction of translation, rolling, and pitching. Analysis was carried out by comparing the vibration response and main system characteristics without mass absorber and the main system with S-TMVA and D-TMVA. The variations applied were the mass of S-TMVA and D-TMVA and the placement of them at 10 points. The variation of the S-TMVA mass ratio to the main mass were 1/40, 1/20, and 3/40. While the variation of the D-TMVA mass ratio to the main main mass were 1/80 and 1/80; 1/40 and 1/40; 3/80 and 3/80. Moreover, it was carried out at its natural frequency for the main system operation. From the research conducted, it was found that the maximum reduction that attenuated translation vibration for S-TMVA was 96.82% with a mass variation of S-TMVA 1/20 at the intersection point of the rolling and pitching axes. while D-TMVA produced a maximum reduction of 92.93% with a mass variation of 1/40 at point 1. The maximum reduction that dampened rolling vibrations for S-TMVA is 96.86% with mass variations of S-TMVA 3/40, while D -TMVA produced a maximum reduction of 97.29% with a mass variation of 1/40 at point 6 or close to the smallest spring coefficient. The maximum reduction that dampened pitching vibration for S-TMVA is 97.89% with a mass variation of S-TMVA 3/40, while D-TMVA produced a maximum reduction of 97.85% at point 6 or close to the smallest spring coefficient. S-TMVA is better placed in a position with low amplitude while D-TMVA is better placed in a position with a higher amplitude.
| Item Type: | Thesis (Other) |
|---|---|
| Additional Information: | RSM 620.4 Dis p-1 2019 3100019082069 |
| Uncontrolled Keywords: | Dual Translational Mass Vibration Absorber (D-TMVA), Frekuensi, Getaran, pitching, rolling, Single Translational Mass Vibration Absorber (S-TMVA), translasi |
| Subjects: | Q Science > QA Mathematics > QA935 Vibration |
| Divisions: | Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis |
| Depositing User: | Fairuz Disya |
| Date Deposited: | 11 Dec 2025 02:02 |
| Last Modified: | 11 Dec 2025 02:02 |
| URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/66865 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
