Analisis Kekuatan Fender pada Combo Jetty Head

Pratama, Rizal Arif (2019) Analisis Kekuatan Fender pada Combo Jetty Head. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311540000109-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
04311540000109-Undergraduate_Theses.pdf

Download (4MB) | Preview

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pembangunan terminal 3 LNG yang menyebabkan proses bongkar muat alat berat yang menunjang pembangunan terminal 3 LNG dilakukan di Combo Dock sehingga perlu adanya pemeriksaan kelayakan. Salah satu fasilitas yang penting bagi Combo Dock adalah tersedianya sistem fender dengan tingkat yang memadai untuk melindungi struktur pada badan kapal dan dermaga itu sendiri. Karena itu pada tugas akhir ini akan menganalisis kekuatan fender pada saat HLV Jumbo Jubilee sandar. Analisa awal dilakukan dengan mencari respons amplitude operator HLV Jumbo Jubilee pada kondisi free floating maupun tertambat. Kemudian dilanjutkan dengan menganalisa energi sandar (berthing energy) HLV Jumbo Jubilee yang akan dipakai sebagai input pembebanan pada analisis kekuatan fender. Kemudian dilanjutkan dengan menganalisa kekuatan struktur fender menggunakan finite element analysis untuk mengetahui tegangan von-mises yang terjadi pada fender. Berdasarkan hasil analisis kekuatan fender menggunakan finite element method, diketahui bahwa beban angular menyebabkan tegangan von-mises yang lebih besar dibandingkan dengan pembebanan aksial pada struktur fender. Pada pembebanan angular menghasilkan tegangan von-mises maksimum sebesar 178.26 Mpa yang terletak pada anchor bolt. Sedangkan pada pembeban axial menghasilkan tegangan von-mises maksimum sebesar 7.4 Mpa yang terletak pada panel fender. Namun, semua niai stress yang terjadi pada struktur fender dinyatakan aman karena tegangan von-mises maksimum yang terjadi tidak melebihi dari yield strength material (250 MPa).
==============================================================================================================================
This research is motivated by the construction of LNG terminal 3 which causes heavy equipment loading and unloading processes to support the construction of the LNG terminal 3 at the Combo Dock so that an integrity check is needed. One of the important facilities for the Combo Dock is a fender system with an adequate level to protect the structure on the ship's body and the port structures. Therefore, in this final project, the fender strength will be analyzed when the HLV Jumbo Jubilee berthing. The initial analysis is done by looking for the response amplitude operators of HLV Jumbo Jubilee on free-floating and moored conditions. Then proceed with analyzing berthing energy HLV Jumbo Jubilee which will be used as loading input on the analysis of fender strength. Then proceed with analyzing the strength of the fender structure using finite element analysis to determine the vonmises stress that occurs in fenders. Based on the results of fender strength analysis using the finite element method, it is known that angular loads cause greater vonmises stress compared to axial loading on the fender structure. The angular loading results in maximum von-mises stress is 178.26 Mpa which located in the anchor bolt. While the axial load produces maximum von-mises stress of 7.4 Mpa which located in the fender panel. However, all the stress values that occur in the fender structure are declared safe because the maximum von-mises stress that occurs does not exceed the material yield strength (250 MPa).

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Energi sandar, Fender, Respons amplitude operator, Tegangan von-mises
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Pratama Rizal Arif
Date Deposited: 26 Jun 2024 07:29
Last Modified: 26 Jun 2024 07:29
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/68895

Actions (login required)

View Item View Item