Pengembangan Pelatihan Inspeksi Alat-Alat Keselamatan Dengan Menggunakan Aplikasi Virtual Reality

Pribadi, Rafiqi Zulfauzi (2019) Pengembangan Pelatihan Inspeksi Alat-Alat Keselamatan Dengan Menggunakan Aplikasi Virtual Reality. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211541000043-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04211541000043-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (9MB) | Preview

Abstract

Evolusi teknologi telah memungkinkan untuk meningkatkan pengembangan di industri kelautan. Indonesia adalah salah satu negara yang memiliki potensi maritim yang besar. Indonesia terdiri dari beberapa pulau dengan garis pantai dengan panjang hingga 95.000 km. Dengan keadaan geografis yang ada, Indonesia memiliki potensi besar dalam bidang industri kelautan. Indonesia tidak hanya bergantung pada ekonomi daratan, tetapi juga memanfaatkan bidang maritim dan menjadikan bidang maritim untuk menunjang ekonomi yang terus tumbuh dan meningkatkan pengembangan industri lain. Penerapan teknologi grafis komputer yang canggih. Mulai dari pemasaran dan desain dukungan manufaktur untuk pengenalan, pelatihan dan bantuan pemeliharaan untuk survei kelautan, tidak ada fase dalam siklus hidup kapal atau struktur yang tidak akan mendapat keuntungan dari pemodelan 3D, simulasi virtual / augmented reality atau komputer. Dalam tesis ini terdapat penjelasan mengenai aplikasi yang mempunya dua fitur yaitu mode inspeksi untuk menyelesaikan beberapa misi ketika inspeksi dilakukan dan mode bebas jelajah untuk mengeksplorasi dan memberikan informasi tentang daftar periksa untuk inspeksi. Dengan VR, pengguna dapat membangun kompetensi mereka untuk inspeksi kapal, dan pengalaman memberi tahu mereka di mana harus memusatkan perhatian tanpa risiko. Realitas virtual dapat memberikan pengetahuan dan dapat diakses untuk pelatihan di mana saja dan kapan saja dengan mudah.
=============================================================================================================================
The evolution of technology has made it possible to enhance the development in marine industry. Indonesia is one country that has a great maritime potential. Indonesia consist of a group of islands with a coastline with long until 95,000 km. With existing geographical circumstances, Indonesia has a great potential for marine industry. Indonesia has sector of the economy that is not reliant on the mainland, but also in maritime field and make maritime based economy continues to grow in Indonesia and enhance the development of other industries. One of the developments in the maritime sector applications of advanced computer graphics technology. Ranging from marketing and design over manufacturing support to familiarization, training and maintenance assistance for marine survey, there is no phase in the lifecycle of a ship or seaborne structure that would not profit from 3D modelling, simulation, virtual/augmented reality or computer vision. In this application there are two features that are inspection mode to complete some mission when inspection are carried out and free-roam mode to explore and provide information about inspection cheklist item. With VR a user can build their competence for ship inspections, and experience tells them where to focus attention without any risk. Virtual reality brings the knowledge and can give experience of many users that can be accessed for training anywhere and any time with easily.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Realitas Virtual, Pelatihan Inspeksi, Alat-Alat Keselamatan, 3d Model
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
Q Science > QA Mathematics > QA76.9 Computer algorithms. Virtual Reality. Computer simulation.
T Technology > T Technology (General)
T Technology > T Technology (General) > T57.62 Simulation
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Rafiqi Zulfauzi Pribadi
Date Deposited: 03 Jul 2024 07:51
Last Modified: 03 Jul 2024 07:51
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/68987

Actions (login required)

View Item View Item