Wahyuni, Novia Candra (2019) Analisis Local Buckling Pipa Bawah Laut dengan Free Span pada Kriteria Ultimate Limit State (Studi Kasus: Meliwis Subsea Pipeline). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04311540000067-Undergraduate_Theses.pdf Download (4MB) | Preview |
Abstract
Meliwis Subsea Pipeline merupakan jalur pipa yang menghubungkan antara Meliwis WHP dan Maleo WHP dan berlokasi di Selat Madura. Jalur tersebut terbentang sejauh ±11 km dengan diameter pipa 10 inch. Salah satu penyebab kegagalan pipa akibat adanya free span adalah Local Buckling. Kegagalan tersebut dapat dihindari dengan menentukan panjang free span maksimum yang diijinkan sesuai DNV RP F105 melalui screening frekuensi natural. Dari screening tersebut, didapatkan panjang freespan maksimum yang diijinkan yaitu sebesar 11 m. Kemudian dari hasil tersebut, dilakukan screening kembali dengan kriteria ULS sesuai DNV OS F101, yaitu Local Buckling. Ultimate Limit State (ULS) merupakan suatu kondisi yang harus dipenuhi untuk mencapai batas kekuatan pipa, sehingga mampu menahan gaya-gaya internal maupun eksternal. Selanjutnya, dengan panjang free span maksimum sebesar 11 m, maka didapatkan nilai tegangan von mises dari perhitungan manual dan software (AutoPIPE). Tegangan von mises dari hasil perhitungan manual adalah 95 MPa, sedangkan dari AutoPIPE adalah 97.96 MPa, dimana nilai keduanya tidak melebihi tegangan yang diijinkan, yaitu 403.34 Mpa. Batas tegangan ultimate struktur pipa (tegangan maksimum) sampai mengalami keruntuhan adalah 428 MPa.========================================================
============================================================Meliwis Subsea Pipeline is a connecting pipeline between Meliwis WHP and Maleo WHP in the Madura Straits. The pipeline extends approximately 11 km length and 10in diameter. One cause of pipeline failure due to free span is Local Buckling. The failure avoided by determining the maximum allowable span based on DNV-RP-F105 by screening for natural frequency. The maximum allowable span from the screening process is 11 m. Then, the allowable free span length performed in the screening process of ULS criteria for local buckling acceptance criteria of DNV-OS-F101. Ultimate Limit State (ULS) is a condition that fulfilled to reach the limits strength of the pipeline, so as be able to restrain internal pressure and external pressure. From the maximum free span length of 11 m, the von mises stress of manual and software calculations (AutoPIPE) can be obtained. The value of von mises stress of the manual calculation is 95 MPa and from AutoPIPE is 97.96 MPa, where it does not exceed the allowable stress, i.e. 403.34 Mpa. Meanwhile, the limit of the ultimate stress (maximum stress) of the structure until the collapse is 428 MPa.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Free span, DNV, Local Buckling, ULS |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA658 Structural design |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Wahyuni Novia Candra |
Date Deposited: | 24 Jun 2024 07:37 |
Last Modified: | 24 Jun 2024 07:37 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/69121 |
Actions (login required)
View Item |