Purwanti, Ayu Sari (2019) Identifikasi dan Analisis Risiko Kesehatan dan Keselamatan Kerja (K3) pada Pekerjaan Galangan. Other thesis, Intitut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04311240000042-Undergraduate_Theses.pdf Download (4MB) | Preview |
Abstract
Kesehatan dan Keselamatan Kerja merupakan hal yang penting bagi seluruh pekerja di dunia kerja, terutama untuk pekerja galangan. Dimana tingkat risiko kecelakaan kerja masih tinggi dibandingkan dengan pekerjaan dibidang lainnya. Hal ini lah yang membuat perusahaan dan para pekerja untuk meningkatkan K3 dan guna membuat suasana kerja yang aman, nyaman dan efisien. Sehingga diperlukan suatu cara untuk meningkatkan efisiensi dari SMK3 yaitu dengan melakukan identifikasi dan analisa risiko kecelakaan kerja untuk mengetahui penyebab kecelakaan kerja. Dengan menggunakan metode RCA (Root Cause Analysis) sebagai pengolahan data guna mendeteksi penyebabnya. Setelah penyebab terjadinya kecelakaan diketahui selanjutnya akan dilanjutkan menggunakan metode FMECA (Failure Mode, Effect and Critical Analysis) untuk mendapatkan tingkat kekritisan dari penyebab kecelakaan kerja pada pekerja galangan. Hasil dari RCA dan FMECA diperoleh bahwa pekerjaan galangan memilki 17 kemungkinan titik kegagalan yaitu pada titik failure 1.3; 3.1; 3.2; 3.3; 3.4; 3.6; 4.2; 7.1; 8.2; 9.1; 9.2; 10.1; 10.2; 11.2; 12.2. Rekomendasi yang dapat disarankan untuk perusahaan adalah melakukan sosialisasi safety awareness dan training sesuai dengan pekerjaan yang akan dilakukan. Pengajuan sertifikasi crane dan ijin pengoperasian crane dan dilakukannya perawatan sling. Melakukan inspeksi terhadap peralatan dan pekerja. Menyediakan APAR pada area kerja rawan kebakaran. Memberikan APD sesuai dengan jenis pekerjaan. Melakukan pemasangan ELCB pada panel listrik. Melokalisir area kerja dengan brikade pada pengerjaan hidrostatis tes dan cat terbuka. Memperhatikan peletakan material dan memasang toe board pada scaffolding. Memberlakukan sistem pergantian dengan interval kerja lebih sedikit untuk pekerjaan yang dilakukan dalam tempat terbatas.
==============================================================================================================================
Health and safety at work are important for all workers especially for shipyard worker. Where the risk for accident to happen is high compared in other jobs. This is the reason why company and worker of shipyard need to improve their health and safety awareness to make work area comfortable, safe and efficient. So they need to find way to improve their HSE which is make identification and risk analysis work’s accident to uncover the cause. Using Root Cause Analysis (RCA) to process data to find the cause and then using failure Mode, Effect and Critical Analysis (FMECA). In this method we will know risk level and how to reduce the critical risk to make it safe for work on shipyard. The RCA and FMECA results are conducted, it is found that the shipyard work has 17 possible points of failure. The causes of failure are ergonomics during material transfer (1.3), fires when cutting (3.1), contact with hot material without PPE in the cutting process (3.2), inhalation of welding residual gas (3.3), exposure of the eyes to weld light (3.4), ergonomics during welding (3.6), contact with the electric current during NDT (Non Destructive test) (4.1), machine’s rotates too quickly during grinding (7.1), the connection is released when hydro-static testing (8.2), the presence of noise (9.1) and abrasive dust (9.2) when blasting, fire (10.1) and thick paint odor (10.2) during open painting, material fall in working at high place (11.2) and gas poisoning (12.2) when working in a confined area. Recommendations for companies are to disseminate safety awareness and training in accordance with the work to be carried out. Crane certification submission and crane operating permit and sling maintenance. Inspect equipment and workers. Providing APAR in fire-prone work areas. Provide PPE according to the type of work. ELCB installation on the electrical panel. Localize the work area by braking on hydro-static tests and open painting. Noting the laying of material and installing the toe board on the scaffolding. Providing a shift system with fewer work intervals for work carried out in a limited space.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kesehatan dan Keselamatan Kerja (K3), Galangan, Analisa Risiko, RCA, FMECA. |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM298.5 Shipbuilding industri. Shipyards |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Ms. Ayu Sari Purwanti |
Date Deposited: | 26 Jun 2024 07:34 |
Last Modified: | 26 Jun 2024 07:34 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/69427 |
Actions (login required)
View Item |