Karlina, Diyajeng Luluk (2020) Perancangan Fault Tolerant Control Pada Pengendalian Speed Sensorless Motor DC. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
02311850010009-Master_Thesis.pdf Download (4MB) | Preview |
Abstract
Dalam penelitian ini dikembangkan metode mengenai sistem kontrol tanpa sensor kecepatan (speed sensorless) dengan menggunakan metode observer pada sistem servo motor DC. Gangguan pada motor DC dapat terjadi akibat adanya pengaruh torsi beban. Oleh karena itu, diperlukan sistem kontrol yang mampu menoleransi gangguan berupa torsi beban. Sistem kontrol yang digunakan yaitu fault tolerant control (FTC). Pemodelan motor DC dilakukan menggunakan identifikasi sistem metode parametrik. Langkah pertama yang dilakukan adalah merancang kontroler, kontroler yang digunakan adalah state feedback dengan integrator menghasilkan nilai Kp sebesar 14,136 dan -6,757 sedangkan Ki sebesar 89,285. Langkah berikutnya adalah merancang observer sebagai softsensor yang berfungsi untuk mengestimasi kecepatan. Berdasarkan hasil penelitian bahwa observer yang dirancang memiliki nilai estimasi kecepatan yang sama dengan hasil aktual, sehingga observer sudah mampu bekerja sebagai softsensor. Dengan karakteristik respon settling time sebesar 105 milidetik dan tidak terjadi error steady-state maupun maximum overshoot. Ketika terjadi penambahan torsi beban, sistem motor DC mengalami maximum undershoot yang menunjukkan terjadinya kesalahan atau penyimpangan. Namun dengan menggunakan sistem FTC, kecepatan dari motor DC dapat kembali ke nilai setpoint yang telah ditentukan dengan waktu yang diperlukan sebesar 1225 milidetik.
================================================================================================================================
In this study developed a method regarding the control system without a sensorless speed sensor using the Observer method on the DC motor servo system. Interference with a DC motor can occur due to the influence of load torque. Therefore, a control system is required to tolerate interference in the form of load torque. The control system used is fault tolerant control (FTC). Modelling of DC Motors is carried out using parametric system identification methods. The first step is to design a controller, the controller used is the state feedback with the integrator generating a Kp value of 14.136 and -6.757 while the Ki amounted to 89.285. The next step is to design the observer to estimate the speed (sensorless). Based on the research results that the observer is designed to have the same speed estimation value as the actual result, so that the observer is able to work as a softsensor. With the slurries time response characteristic of 105 milliseconds and no steady-state and maximum overshoot error. When the addition of load torque occurs, DC motor systems undergo a maximum undershoot indicating errors or irregularities. However by using the FTC system, the speed of the DC motor can return to a specified setpoint value with a required time of 1225 milliseconds.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Additional Information: | RTF 629.831 2 Kar p-1 2020 |
Uncontrolled Keywords: | Fault Tolerant Control, Motor DC, Observer, Sensorless |
Subjects: | Q Science > QC Physics Q Science > QC Physics > QC100.5 Measuring instruments (General) T Technology > T Technology (General) T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL521.3 Automatic Control |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology > Physics Engineering > 30101-(S2) Master Thesis |
Depositing User: | Diyajeng Luluk Karlina |
Date Deposited: | 15 Jun 2023 08:09 |
Last Modified: | 15 Jun 2023 08:09 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/73038 |
Actions (login required)
View Item |