Fadhok, M. Izzul (2020) Desain Rotor Dessicant Untuk Sistem Ventilasi Ruang Palka Kapal Pelayaran Rakyat. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04211746000016_Undergraduate_Thesis.pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
Salah satu sarana dan prasarana pada kapal pelayaran rakyat adalah sistem ventilasi pada ruang muat yang berguna untuk menjaga kualitas muatan tetap dalam kondisi baik. Salah satu upaya untuk menghindari rasio kelembaban yang tinggi adalah memberikan suplai udara kering dengan menggunakan dessican rotort. Tujuan skripsi ini adalah merencanakan desiccant rotor untuk menghindari uap berlebih dalam ruang muat,prinsip kerjanya yaitu dengan cara memutar motor listrik yang digabung dengan material penyerap udara basah,sehingga udara yang telah melewati alat ini harapannya bisa mengurangi rasio kelembaban, Dari hasil penelitian yang memvariasikan kecepatan rotasi dan kecepatan aliran udara didapatkan bahwa untuk memberikan suplai pada ruang muat 1789 m3 dibutuhkan rotor dessicant dengan d= 1400 mm, tebal= 120 mm, dan kecepatan rotasi 0,001365. Dengan spesifikasi tersebut dapat mengurangi kelembaban sebesar 20% , didapatkan kebutuhan daya sebesar 22,73 kW didapat dari mesin pendingin 6,76 kW, mesin pemanas 15,47 kW, dan motor sebesar 0,5 kW
=================================================================================================================================
One of the facilities and infrastructure on the people's cruise ship is the ventilation system in the cargo space,it function is to maintain the quality of the cargo so that the product quality still in good condition. To prevent high humidity ratio,dry air will be supplied using dessican rotor. The purpose of this thesis is to design the desiccant rotor to avoid excessive steam in the loading space, by rotating the electric motor combined with wet air absorbent material, so that the air that already passed through this tool is expected to reduce the ratio of humidity.After varying nomerous variable of speed rotation and air flow velocity, the data implied that to supply the loading space of 1789 m3 required a rotor dessicant with d = 1400 mm, thickness = 120 mm, and a rotation speed of 0,001365. With these specifications, it can reduce humidity by 20%, a power requirement of 22,73 kW is obtained from a cooling engine 6,76 kW, a heating engine 15,47 kW, and a motor by 0,5 kW.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | RSSP 623.822 Fad d-1 2020 |
Uncontrolled Keywords: | Dessicant rotor, Kapal Pelayaran Rakyat, Kecepatan rotasi, Kecepatan aliran udara |
Subjects: | T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ1058 Rotors T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ230 Machine design |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | M. Izzul Fadhok |
Date Deposited: | 03 Apr 2024 04:03 |
Last Modified: | 03 Apr 2024 04:03 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/73497 |
Actions (login required)
View Item |