Perencanaan Sistem Propulsi Waterjet Pada Kapal Tank Trimaran

Laksono, Dimas Fajar Prambudi (2020) Perencanaan Sistem Propulsi Waterjet Pada Kapal Tank Trimaran. Other thesis, Institute Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211746000012-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04211746000012-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Kapal Tank Trimaran merupakan kapal yang memiliki 3 lambung, dimana kapal tank trimaran memiliki tahanan yang besar pada saat dioperasikan pada kecepatan rendah. Oleh sebab itu kapal dirancang sebagai kapal cepat, dimana system propulsinya menggunakan waterjet. System Waterjet sendiri telah lama dipakai sebagai penggerak utama pada berbagai jenis kapal. Waterjet memiliki keunggulan diantaranya adalah memiliki olah gerak kapal yang sangat baik pada kecepatan yang relatif tinggi dan mempunyai akselerasi yang baik dan sangat mungkin dioperasikan diperairan yang dangkal. Dalam penelitian ini penulis melakukan perhitungan tahanan kapal dengan menggunakan metode Slander body dan kebutuhan daya yang digunakan untuk menggerakkan kapal. Dengan menggunakan metode Slander Body nilai tahan total kapal kapal kecepatan penuh (full speed) yaitu 22 knot sebesar 26.8 kN. Setelah nilai tahanan kapal diketahui, selanjutnya menghitung kebutuhan daya mesin induk kapal. Hasilnya yaitu sebesar 317.00 kw pada kecepatan full speed 22 knot dengan kecepatan putar sebesar 3289.743 RPM.
==============================================================================================================================
Trimaran Tank Ship is a ship that has 3 hulls, that has a large resistance when operated at low speed. Therefore the ship is designed as a fast ship, and using waterjet for propulsion system. The Waterjet system has long been used as a prime mover on various types of ships. The advantage for using waterjet system is having a very good ship motion at a relatively high speed and has good acceleration and is very possible to operate in shallow waters. In this study the authors calculated ship resistance using the Slander body method and base on the power requirements used to move the ship. By using the Slander Body method the total resistance value of a full speed boat (22 knots) is 26.8 kN. After the value of the ship's resistance is known, then calculate the power requirements of the ship's main engine. The result is 317.00 kw at full speed of 22 knots with a rotating speed of 3289,743 RPM.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Kapal Tank, Trimaran, Waterjet, Matching
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM751 Resistance and propulsion of ships
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM773 Ship propulsion, Electric
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Dimas Fajar Prambudi Lakono
Date Deposited: 03 Oct 2024 05:45
Last Modified: 03 Oct 2024 05:45
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/73813

Actions (login required)

View Item View Item