Technical Analysis of Copper Material Exhaust Gas Pipe Internally Finned Performance on Thermoelectric Generator in The Main Engine Waste Heat Recovery System Using Computational Simulation

Irsyad, Dannet (2020) Technical Analysis of Copper Material Exhaust Gas Pipe Internally Finned Performance on Thermoelectric Generator in The Main Engine Waste Heat Recovery System Using Computational Simulation. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211441000026-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04211441000026-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

The waste heat of exhaust gas temperature on ship that collected from ship’s main engine can reach up to 3000 C – 4000 C. Those abundant amount of waste heat can be utilize for several systems on ship throught Waste Heat Recovery (WHR). WHR is one of the solution to overcome the mentioned issue. WHR is a method to utilize the process heat output to different part of process and the purpose is to increased efficency. The heat transfer process is affected by the value of the surface area (A). The bigger of surface area will absorb more heat that available and produce greater heat transfer. In this research, fin added to pipe to increase the surface area.The finned pipe use copper as the material and it will discusses the effect of the using fins on the exhaust gas pipe heat energy that will be moved through thermal work simulation using CFD, therefore it will get the estimate of heat energy amount that can be used for several waste heat recovery systems on ship. In this research, the waste recovery system is utilized to produce electricity by using thermoelectric generator. Finned pipe absored more heat from exhaust gas than finless pipe, which means the thermoelectric generator will produce more electricity if the TEG sticked on finned pipe rather than finless pipe. At finned pipe at 100% engine power rate, the TEG create 8.92 W, 8.7 W at 90%, 7.97 W at 80%, 8.5 W at 70%, 8.56 W at 60% and 8.76 W at 50%.
=================================================================================================================================
Panas yang terbuang dari gas buang di kapal yang dikumpulkan dari mesin utama kapal dapat mencapai hingga 3000 C - 4000 C. Jumlah panas terbuang yang melimpah dapat dimanfaatkan untuk beberapa sistem di kapal melalui Waste Heat Recovery (WHR). WHR adalah salah satu solusi untuk mengatasi masalah tersebut. WHR adalah metode untuk memanfaatkan hasil keluaran panas dari suatu proses suatu sistem untuk proses sistem yang berbeda dan tujuannya adalah untuk meningkatkan efisiensi. Proses perpindahan panas dipengaruhi oleh nilai luas permukaan (A). Semakin besar luas permukaan akan menyerap lebih banyak panas yang tersedia dan menghasilkan perpindahan panas yang lebih besar. Dalam penelitian ini, sirip ditambahkan ke pipa untuk menambah luas permukaan. Pipa bersirip menggunakan tembaga sebagai bahan dan akan membahas efek penggunaan sirip pada energi panas pipa gas buang yang akan dipindahkan melalui simulasi kerja termal menggunakan CFD, oleh karena itu akan mendapatkan perkiraan jumlah energi panas yang dapat digunakan untuk beberapa sistem pemulihan panas yang terbuang pada kapal. Dalam penelitian ini, sistem pemanfaatan panas yang terbuang akan dimanfaatkan untuk menghasilkan listrik dengan menggunakan thermoelectric generator. Pipa bersirip menyerap lebih banyak panas dari gas buang dari pada pipa tidak bersirip, yang berarti generator termoelektrik akan menghasilkan lebih banyak listrik jika TEG menempel pada pipa bersirip daripada pipa tidak bersirip. Pada pipa bersirip pada tingkat daya engine 100%, TEG menghasilkan 8,92 W, 8,7 W pada 90%, 7,97 W pada 80%, 8,5 W pada 70%, 8,56 W pada 60% dan 8,76 W pada 50%.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: waste heat recovery system, heat transfer, finned pipe, copper, electricity, thermoelectric generator, sistem pemanfaatan panas yang terbuang, perpindahan panas, pipa bersirip, tembaga, listrik, generator termoelektrik
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ762.E93 Exhaust systems
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: IRSYAD DANNET
Date Deposited: 24 Dec 2024 04:14
Last Modified: 24 Dec 2024 04:15
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/74481

Actions (login required)

View Item View Item