Pratama, Dias Adhi (2020) Permainan Realitas Virtual Grand Wizard Menggunakan Oculus Rift Dan Leap Motion Dengan Kendali Point Cloud Recognition. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
05111540000173-Undergraduate_Thesis.pdf Download (3MB) |
Abstract
Perkembangan teknologi dengan menggunakan realitas virtual sudah semakin maju. Tidak hanya untuk membantu manusia dalam mensimulasikan aktifitas di dunia nyata, juga menjadi sarana untuk bermain permainan yang terasa nyata. Untuk merasakan teknologi realitas virtual ada banyak macam alat yang dapat digunakan, salah satunya adalah Oculus Rift. Alat ini berfungsi untuk menampilkan dunia maya kepada pengguna. Ide yang digunakan dalam tugas akhir ini adalah membangun sebuah permainan First Person Shooter (FPS) yang memiliki control Leap Motion dan Point Cloud Recognition. Permainan ini menjadikan tangan dan Gesture/gerakan sebagai sumber masukan dalam melakukan interaksi. Permainan ini dibangun menggunakan Unity dan Leap Motion SDK. Tujuan dari permainan ini adalah untuk meningkatkan adrenalin pemain untuk mengalahkan musuh yang ada sebelum musuh mengalahkannya lebih dulu. Hasil dari pengujian ini akan berupa sebuah permainan yang dapat berjalan di perangkat personal computer high-end. Permainan ini dibangun dengan Unity Versi 2018.2.18f1 dengan bahasa pemrograman C#, Library Point Cloud Recognition, dan Leap Motion SDK. Proses pembuatan asset permainan sebagian besar mengambil dari asset store dan sebagian dibuat menggunakan tools Blender, dan Corel Draw X7. Dengan pengujian beta dan juga kuisioner dapat disimpulkan permainan telah mengimplementasikan perancangan dengan baik.
=============================================================================================================================
The development of technology by using virtual reality is increasingly advanced. Not only to help humans in simulating activities in the real world, it also becomes a means to play a game that feels real. To experience virtual reality technology there are many different tools that can be used, one of them is Oculus Rift. This tool serves to show virtual world to users. The idea used in this final project is to build a FirstPerson Shooter (FPS) game that has Leap Motion and Point Cloud Recognition control. This game makes hands and Gesture as a source of input in the interaction. The game is built using Unity and Leap Motion SDK. The purpose of the game is to increase the adrenaline of players to defeat the enemies before the enemy defeats them first. The result of this testing will be a game that can run on highend personal computer devices. The game is built with Unity Version 2018.2.18f1 with c# programming language, Point Cloud Recognition Library, and Leap Motion SDK. The process of making asset games mostly take from the asset store and partly made using tools Blender, and Corel Draw X7. With beta testing and also the questionnaire can be concluded the game has implemented the design properly.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | RSIf 004.678 Pra p-1 2020 |
Uncontrolled Keywords: | Oculus Rift, Realitas Virtual, Point-Cloud Recognition. |
Subjects: | T Technology > T Technology (General) > T58.5 Information technology. IT--Auditing |
Divisions: | Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Dias Adhi Pratama |
Date Deposited: | 11 Mar 2025 02:28 |
Last Modified: | 11 Mar 2025 02:28 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/74555 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |