Pengaruh Pengurangan Frontal Area Untuk Mengurangi Gaya Drag Pada Bodi Mobil Nogogeni Dengan Metode Simulasi Numerik

Anam, Achmad Choirul (2016) Pengaruh Pengurangan Frontal Area Untuk Mengurangi Gaya Drag Pada Bodi Mobil Nogogeni Dengan Metode Simulasi Numerik. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 2113030037-Non_Degree_Thesis.pdf]
Preview
Text
2113030037-Non_Degree_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (3MB) | Preview

Abstract

Efisiensi sangat diperhatikan dalam produksi kendaraan. Untuk meningkatkan efisiensi, salah satunya dengan mengoptimalkan keaerodinamisan kendaraan. Aspek aerodinamis sangat diperlukan untuk mengurangi gaya drag pada suatu kendaraan saat melaju. Untuk itu, bodi Nogogeni ini dirancang khusus untuk mengoptimalkan aspek tersebut. Untuk mengetahui gaya aerodinamika pada kendaraan dilakukan analisa karakteristik aliran di sekitar bodi mobil Nogogeni menggunakan fluent 6.3.26. Tujuan dari tugas akhir ini adalah untuk mengetahui karakteristik fluida yang mengalir di seluruh bodi mobil Nogogeni, yang meliputi kontur tekanan, koefisien tekanan (CP), koefisien drag (CD) serta koefisien lift (CL) secara 3 dimensi melalui software fluent 6.3.26. Dari hasil analisa aliran yang melintasi bodi mobil Nogogeni, koefisien drag (CD) yang diperoleh selama simulasi pada bodi mobil Nogogeni senilai 0.29322525. Sedangkan koefisien lift (CL) yang diperoleh selama simulasi pada bodi mobil Nogogeni senilai 0.17642594. Dari profil kecepatan di daerah belakang mobil, tampak bahwa pemisahan pada daerah upperside dimulai pada L = 2.04039 m dan pada lowerside dimulai pada L = 2.17052 m.
======================================================================================================
Efficiency is very concerned in vehicle production. To improve the efficiency, is by optimizing the vehicle aerodynamics. Aerodynamic aspect is necessary for reducing the drag force on a vehicle while driving. Therefore, the body of Nogogeni is specifically designed to optimize these aspects. To determine the aerodynamic forces on the vehicle, had been analyzed the characteristics of the flow around the Nogogeni car’s body using fluent 6.3.26. The purpose of this final projet is to find out the characteristics of the fluid that flowing around the Nogogeni car’s body, which includes the contour of the pressure, the pressure coefficient (CP), the coefficient of drag (CD) and the coefficient of lift (CL) 3-dimensionally with fluent software 6.3.26. From the analysis of the flow that crosses Nogogeni car’s body, the coefficient of drag (CD) is obtained during the simulation on the Nogogeni car’s body is 0.29322525. While the coefficient of lift (CL) is obtained during the simulation on the Nogogeni car’s body is 0.17642594. From the velocity profile in the area behind the car, it appears that the separation on the upperside starts at L = 2.04039 m and on the lowerside starts at L = 2.17052 m.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: RSM 620.107 4 Ana p
Uncontrolled Keywords: kontur tekanan, pressure coefficient (CP), drag coefficient (CD), lift coefficient (Cl) separasi, upperside, dan lowerside.
Subjects: T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL521 Aerodynamics, Hypersonic.
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Mechanical Engineering > 21401-(D3) Diploma 3
Depositing User: Yeni Anita Gonti
Date Deposited: 16 Apr 2020 22:31
Last Modified: 16 Apr 2020 22:31
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/75801

Actions (login required)

View Item View Item