Rancang Bangun Aplikasi untuk Memperbaiki Kemampuan Motorik Halus pada Anak Penderita Autisme dengan Menggunakan Teknologi Leap Motion Controller

Fauzi, Ahmad Fathoriq (2016) Rancang Bangun Aplikasi untuk Memperbaiki Kemampuan Motorik Halus pada Anak Penderita Autisme dengan Menggunakan Teknologi Leap Motion Controller. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5112100123-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
5112100123-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Autisme adalah sebuah kelainan dalam perkembangan syaraf yang ditandai dengan adanya kesulitan dalam berinteraksi sosial dan juga gangguan dalam syaraf motorik. Kebanyakan dari anak penderita autisme memiliki kelambatan dalam perkembangan motorik halus mereka, yaitu kemampuan seseorang untuk melakukan sesuatu dengan otot-otot kecil yang ada di dalam tangan. Melatih motorik halus dari anak-anak penderita autisme dilakukan dengan cara melakukan kegiatan yang memanfaatkan gerakan tangan melalui permainan ataupun kegiatan-kegiatan yang biasa dilakukan sehari-hari. Dengan memanfaatkan Leap Motion Controller, sebuah perangkat yang menggunakan metode motion capture untuk menunjang interaksi pada antarmuka komputer yang melakukan tracking pada tangan pengguna, pada Tugas Akhir ini penulis membuat permainan yang menggunakan gerakan tangan untuk memainkannya dengan tujuan untuk melatih kemampuan motorik halus dari anak. Uji coba pada Tugas Akhir ini menggunakan skenario uji coba dengan metode kotak hitam dan kuesioner dari pengguna.
=======================================================================================================
Autism is a complex neurodevelopmental disorder in which is characterized by difficulties in social interaction and also disturbances in motor neurons. Most of the children with autism have slower development in their fine motor development. Fine motor itself is the ability to do something with the small muscles in the hand. Delays in the development of fine motor difficulties can affect child with autism in performing their daily activities. With Leap Motion Controller, a device using motion capture to support interaction on computer interface, which functioned to track the user's hands, can be used to train the fine motor skills of children with autism by conducting activities that take advantage of the movement of the hand, in this case by playing games that can help improve fine motor skills of children with autism. This final project tested by using test scenarios with a black box methods and questionnaires from users.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSIf 004.678 Fau r
Uncontrolled Keywords: Autisme; motorik halus; leap motion controller
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1044.87 Internet in education (e-learning). Virtual reality in education.
Q Science > QA Mathematics > QA76.76.A65 Application software. Enterprise application integration (Computer systems)
Q Science > QA Mathematics > QA76.9 Computer algorithms. Virtual Reality. Computer simulation.
Divisions: Faculty of Information Technology > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Yeni Anita Gonti
Date Deposited: 01 Jul 2020 08:07
Last Modified: 01 Jul 2020 08:07
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/76265

Actions (login required)

View Item View Item