Studi Simulasi Stick-Slip Friction Akibat Multi-Directional Contact Friction

Andrayodi, Grandika (2016) Studi Simulasi Stick-Slip Friction Akibat Multi-Directional Contact Friction. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.

[thumbnail of 2110100055-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
2110100055-Undergraduate_Thesis.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Dalam kehidupan sehari-hari, tentu sangat tidak asing dengan penggunaan peralatan. Setiap peralatan yang bergerak selalu mengalami kerusakan akibat adanya gaya yang terdapat dari benda padat yang mempunyai kontak. Gaya yang ditimbulkan oleh dua benda yang bergesekan dan arahnya berlawanan disebut gaya gesek. Gaya gesek atau friction yang terjadi pada benda padat terdiri dari dua jenis, yaitu gaya gesek statis dan gaya gesek kinetis. Gesekan tersebut adalah stick-slip friction. Stick-slip friction juga terjadi ketika gerakan suatu benda mencapai kecepatan nol atau diam seketika kemudian bergerak kembali. Studi ini dilaksanakan untuk mengindikasikan daerah stick-slip pada pin dengan bantuan software agar tidak membutuhkan waktu yang lama dengan pengujian langsung atau eksperimental. Adapun penelitian ini dilaksanakan untuk melakukan permodelan simulasi dengan pemrograman daerah stick-slip pada multi-directional contact friction.
Penelitian ini diawali dengan analisa kinematika gerakan spesimen untuk menentukan pada rasio kecepatan antara pin dan disk berapakah stick-slip kerap terjadi. Rasio rasio yang akan diamati yaitu pada rasio 0 hingga rasio 25 dengan radius disk sebesar 40 mm dan radius pin 10 mm variasi teta pada teta 0 hingga 6,28 radian, masing-masing rasio pin dan disk akan disimulasikan dengan program bergerak secara rotasi dan saling mengalami kontak permukaan sehingga akan tercipta gesekan ke
arah yang berubah-ubah pada permukaan material. Setelah pemrograman dilakukan akan terlihat daerah benda yang mengalami gesekan terbesar yang mempunyai kecepatan nol sesaat. Daerah tersebut di visualisasikan dengan menggunakan program dan setelah itu dianalisa sebagai daerah stick-slip dengan rasio kecepatan tertentu. Sebagai data pembanding dalam pembahasan, diambil juga data penelitian fenomena stick-slip friction akibat multi-directional contact friction secara langsung.
Hasil yang didapatkan dari terlaksananya penelitian ini adalah program yang dibuat dapat menunjukan pola lintasan, vektor kecepatan dan mapping daerah stick-slip. Rasio kecepatan yang diindikasikan terjadinya fenomena stick-slip terjadi pada rasio 4 hingga rasio 23 sedangkan rasio yang tidak menimbulkan terjadinya stick-slip terjadi pada rasio 1 sampai rasio 3 dan pada rasio lebih dari 24. Fenomena stick-slip dapat terjadi sepanjang lintasan tetapi tidak terjadi dalam waktu yang bersamaan
=============================================================================================
In everyday life, we are very familiar with the use of equipment. Any equipment that moves will always come to a damage due to the force of the contained solids that have contacts with it. The force that created by two objects that rub against each other and by opposite direction is called the frictional force. There are two types of frictional force that occurs in solid objects, which is the static friction forces and kinetic friction force. The friction is stick-slip friction. Stick-slip friction also occurs when the movement of an object reaches zero speed or suddenly stopped and then move back. The study was done to indicate the stick-slip region of the pin with the help of software so it will not require a long time, it was done by direct test or experimental. This study was undertaken to make modeling simulation with program on a stick-slip region in the multi-directional contact friction.
This study begin with an analysist of kinematic movement of the speciments to determine the speed ratio between the pin and the disc, how many times do the stick-slip happens. The ratios that will be observed are between 0 to 25 ratio with a disk radius of 40 mm and 10 mm theta variation from 0 to 6.28 radians, each of the ration pin and disk will be simulated by the moving program
in rotation and each other had a contact surface that will create friction in fluctuate direction in the surface of the material. After the programming is done there will appear an object area that have the greatest friction that has zero speed momentarily. That area are visualized with a program and afterwards will be analyzed as a stick-slip area with certain speed. As a comparative data for the study, data were also taken from another research of the phenomenon of stick-slip friction due to multi-directional direct contact friction. The results obtained from this study is the implementation of a program created to show the trajectory patterns , vector mapping speed and stick-slip region . The ratio of the speed indicated the occurrence of stick-slip phenomenon occurs at a ratio of 4 to 23 while the ratio ratio that does not cause the occurrence of stick - slip occurs at a ratio of 1 to 3 ratio and the ratio of more than 24. The stick - slip phenomenon may occur along the track but did not happen at the same time

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSM 620.112 92 And s-1
Uncontrolled Keywords: Multi-directional ; Stick-Slip ; Friction
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ174 Maintenance and repair of machinery
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: EKO BUDI RAHARJO
Date Deposited: 01 Jul 2020 00:44
Last Modified: 01 Jul 2020 00:44
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/76266

Actions (login required)

View Item View Item