Pengembangan Zone Routing Protocol (ZRP) Menggunakan Konsep Zonasi Dinamis Di VANETs

Fadhillah, Muhsin Bayu Aji (2020) Pengembangan Zone Routing Protocol (ZRP) Menggunakan Konsep Zonasi Dinamis Di VANETs. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111850010024_Master_Thesis.pdf]
Preview
Text
05111850010024_Master_Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Vehicular Ad Hoc Network (VANETs) merupakan bentuk pengembangan teknologi yang memungkinkan pembentukan jaringan nirkabel pada perangkat bergerak seperti kendaaran bermotor. Teknologi VANETs dapat digunakan untuk meningkatkan keamanan dan efisiensi trafik lalu lintas.
Routing protocol pada VANETs dapat dikategorikan dalam 3 golongan, yaitu proaktif, reaktif, dan hybrid. Protokol proaktif akan mempertahankan routing table dengan melakukan pembaruan informasi dalam periodik waktu, sementara protokol reaktif akan mencari jalur hanya apabila ada permintaan untuk rute pengiriman paket. Routing protocol hybrid seperti Zone Routing Protocol (ZRP) mengkombinasikan keuntungan dari sifat protokol proaktif dan reaktif sehingga bisa menangani delay yang terlalu lama, packet flooding, dan penggunaan bandwidth berlebih untuk menjaga routing table.
ZRP bekerja secara proaktif untuk semua node yang berada di dalam zona, dan bekerja secara reaktif untuk meneruskan pencarian rute ke node yang tidak berada dalam zona. Besarnya zona dalam ZRP bergantung pada nilai radius, sehingga penting untuk mendapatkan nilai radius optimal agar besaran zona yang terbentuk bisa efektif. Zona yang terlalu kecil memungkinkan peningkatan end-to-end delay. Sedangkan zona dengan radius yang terlalu besar dapat mengakibatkan routing overhead yang tinggi.
Sebagai usaha untuk mencari zonasi optimal, ZRP dikembangkan agar dapat melakukan zonasi secara dinamis berdasarkan nilai radius. Pencarian nilai radius dilakukan dengan penggunaan nilai threshold stabilitas link. Nilai threshold dan radius akan diperbarui dalam periodik waktu untuk menyesuaikan dengan keadaan jaringan.
========================================================
Vehicular Ad Hoc Networks (VANETs) are a form of technological development that enables the formation of wireless networks on mobile devices such as motorized vehicles. VANETs technology can be used to improve the safety and efficiency of traffic.
Routing protocols on VANETs can be categorized into 3 groups, namely proactive, reactive, and hybrid. The proactive protocol will maintain the routing table by updating information in a periodic time, while the reactive protocol will search for paths only if there is a request for a route of sending packets. Hybrid routing protocols such as Zone Routing Protocol (ZRP) combine the benefits of proactive and reactive protocol properties so that they can handle too long delays, packet flooding, and use of excess bandwidth to maintain the routing table.
ZRP works proactively for all nodes in the zone, and works reactively to continue route search to nodes that are not in the zone. The size of zone in the ZRP depends on the value of the radius, so it is important to get the optimal value of the radius so that the size of zone formed can be effective. Zones that are too small allow increased end-to-end delay. While zones with a radius that is too large can result in high routing overhead.
In an effort to find optimal zoning, ZRP was developed to be able to dynamically zonate based on radius values. The search for the radius value is done by using the link stability threshold value. Threshold and radius values will be updated in a periodic time to adjust to the state of the network.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: VANETs, ZRP, Zonasi Dinamis, Radius, Stabilitas Link, VANETs, ZRP, Dynamic Zoning, Radius, Link Stability
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > T Technology (General) > T58.5 Information technology. IT--Auditing
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Muhsin Bayu Aji Fadhillah
Date Deposited: 12 Aug 2020 04:25
Last Modified: 03 Jun 2023 14:56
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/77506

Actions (login required)

View Item View Item