Tamara, Astri Karunia (2020) Strategi Pengembangan Kawasan Kompak di Kabupaten Sidoarjo. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
08211640000081_UNDERGRADUATE_THESIS.pdf Download (5MB) | Preview |
Abstract
Kabupaten Sidoarjo merupakan wilayah peri urban Kota Surabaya yang dinamis dan terus mengalami perkembangan. Hal tersebut diindikasikan dengan peningkatan aktivitas permukiman yang tidak terarah dan tersebar secara acak. Pembangunan dengan tanpa membentuk kosentrasi dapat menuntun Kabupaten Sidoarjo menuju perkotaan yang tidak berkelanjutan. Penelitian ini bertujuan untuk merumuskan strategi pengembangan kawasan kompak di Kabupaten Sidoarjo.
Penelitian ini menggunakan analisis statistika kuantitatif dan skoring pada indikator kepadatan dan intensifikasi guna mengidentifikasi potensi sebagai kawasan kompak. Selanjutnya, penentuan kawasan prioritas untuk dikembangkan sebagai kawasan kompak dilakukan dengan analisis buffer, weighted sum dan skoring pada indikator aksesibilitas dan pengunaan lahan. Dan, penentuan strategi untuk mewujudkan kawasan kompak dilakukan dengan pendekatan analisis gap.
Penelitian ini menghasilkan Kawasan Sidokumpul dan Kawasan Lemah Putro sebagai kawasan prioritas untuk dikembangkan sebagai kawasan kompak. Strategi untuk mewujudkan kawasan kompak di Kawasan Sidokumpul meliputi (1) Pembangunan hunian vertikal untuk segala lapisan masyarakat dengan konsep mixed use zoning dan mixed use building; (2) Integrasi sistem transportasi BRT dengan sistem park and ride; (3) Integrasi jalur pedestrian dan jalur sepeda dengan fasilitas perkotaan; (4) Pengembangan fasilitas penunjang transportasi umum meliputi sidewalk, penyeberang jalan, jalur sepeda, ruang publik, halte dan amenity lainnya. Adapun strategi pada Kawasan Lemah Putro meliputi (1) Pembangunan hunian vertikal untuk segala lapisan masyarakat dengan konsep mixed use zoning dan mixed use building; (2) Penerapan sistem transportasi multimoda; (3) Pelebaran dimensi jalan utama sesuai dengan tipe dan kelas jalannya; (4) Integrasi jalur pedestrian dan jalur sepeda dengan fasilitas perkotaan; (5) Pengembangan fasilitas penunjang transportasi umum meliputi sidewalk, penyeberang jalan, jalur sepeda, ruang publik, halte dan amenity lainnya.
======================================================================================================================
Sidoarjo is a dynamic peri urban region of Surabaya City and is continously developing. This is indicated by the increase of disorganized and randomly scattered residential activities. Unconcentrated development can lead Sidoarjo Regency to unsustainable urban areas. This research aims to formulate a strategy for the development of compact area in Sidoarjo Regency.
This research used quantitative statistical analysis and scoring on density and intensification indicator to indentify the potential of compact area. Furthermore, the determination of priority area to be developed as a compact area is done by buffer analysis, weighted sum analysis and scoring on accessibility and land use indicator. Lastly, the determination of strategy to create a compact area is done by gap analysis approach.
This research resulted in Sidokumpul region and Lemah Putro region as priority areas to be developed as compact area. The strategy to create a compact area in Sidokumpul region includes (1) Vertical housing development for all layer of society with the concept of mixed use zoning and mixed use building; (2) Integration of BRT transportation system with park and ride system; (3) Integration of sidewalk and bicycle lane with urban facilites; (4) The development of public transport support facilities include sidewalk, crosswalk, bicycle lane, public space, bus station and other amenities. Then, the strategy in Lemah Putro region includes (1) Vertical housing development for all layer of society with the concept of mixed use zoning and mixed use building; (2) Application of multimodal transport system; (3) Improvement of main road dimension according to road type and class; (4) Integration of sidewalk and bicycle lane with urban facilities; (5) The development of supporting facilities for public transportation include sidewalk, crosswalk, bicycle lane, public space, bus station and other amenities.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Peri urban, Kawasan kompak, Kota berkelanjutan, Peri urban, Compact area, Sustainable city |
Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.28 Planning. Business planning. Strategic planning. |
Divisions: | Faculty of Architecture, Design, and Planning > Regional and Urban Planning > 35201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Astri Karunia Tamara |
Date Deposited: | 14 Aug 2020 02:41 |
Last Modified: | 03 Jun 2023 14:40 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/78065 |
Actions (login required)
View Item |