Samodra, Rahmad Awang (2020) Strategi Pengembangan Pariwisata Kreatif Kampung Bebek Dan Telur Asin Di Desa Kebonsari Kecamatan Candi Kabupaten Sidoarjo. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
08211640000060-Undergraduate_Thesis.pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
Desa Kebonsari telah ditetapkan sebagai kawasan wisata yang disahkan dalam SKPD No. 188/645/404.1.3.2/2009 (Surat Keputusan Pemerintah Daerah) Kabupaten Sidoarjo pada tahun 2010. Potensi kawasan wisata kreatif Kebonsari yang sangat prospektif yaitu pemanfaatan ciri khas lokal sebagai daya tarik wisata yang bahkan sudah ditetapkan menjadi salah satu sentra UMKM sebagai kawasan wisata oleh Pemerintah Kabupaten Sidoarjo, namun terdapat permasalahan yaitu penetapan Desa Kebonsari sebagai Kawasan wisata tidak mampu membawa dampak yang cukup baik bagi masyarakat di sana. Sebagai contoh, masih terdapat 18% peternak yang penghasilannya di bawah UMR Kabupaten Sidoarjo dan masih terdapat permasalahan berupa minimnya kemampuan masyarakat setempat dalam hal pengelolaan pariwisata. Sehingga dari beberapa masalah tersebut maka diperlukan sebuah strategi pengembangan wisata untuk meningkatkan pariwisata kreatif yang ada.
Penelitian ini bertujuan untuk menentukan strategi pengembangan wisata yang sesuai dengan pariwisata kreatif yang ada di desa kebonsari kecamatan candi kabupaten sidoarjo. Untuk mencapai tujuan penelitian dilakukan empat tahapan analisis yaitu pertama, Mengidentifikasi karakteristik pariwisata kreatif bebek dan telur asin di Desa Kebonsari Kecamatan Candi Kabupaten Sidoarjo menggunakan teknik analisa deskriptif kualitatif, kemudianMenganalisa tingkat kepentingan dan kinerja sektor pariwisata kreatif bebek dan telur asin berbasis persepsi wisatawan menggunakan teknik analisa IPA, dan yang terakhir Merumuskan strategi pengembangan pariwisata kreatif di desa Kebonsari menggunakan analisa triangulasi.
Dari hasil penelitian didapatkan 14 variabe yang menjadi prioritas pengembangan menurut wisatawan. Variabel yang menjadi prioritas pengembangan kemudian diolah menggunakan analisis triangulasi yang terdiri dari hasil identifikasi karakteristik kawasan, hasil analisis IPA, serta bestpractice dan literatur yang ada menghasilkan 24 poin strategi pengembangan pariwisata kreatif di wilayah penelitian.
============================================================================================================================
Kebonsari Village has been designated as a tourist area which was approved in SKPD No. 188/645 / 404.1.3.2 / 2009 (Regional Government Decree) Sidoarjo Regency in 2010. Potential of the highly prospective Kebonsari creative tourism area is the utilization of local characteristics as a tourist attraction which has even been designated as one of the MSME centers as a tourist area by the Sidoarjo Regency Government, but there is a problem, namely the designation of Kebonsari Village as a tourist area which is not able to have a good enough impact on the people there. For example, there are still 18% of farmers whose income is below the Sidoarjo Regency UMR and there are still problems in the form of a lack of local community's capacity in tourism management. So from these problems, a tourism development strategy is needed to improve existing creative tourism.
This study aims to determine tourism development strategies that are appropriate with creative tourism in the village of Kebonsari, Candi Subdistrict, Sidoarjo Regency. To achieve the research objectives, four stages of analysis were carried out: first, identifying the characteristics of creative tourism of ducks and salted eggs in Kebonsari Village, Candi District, Sidoarjo District, using qualitative descriptive analysis techniques, then analyzing the importance and performance of the creative tourism sector of duck and salted eggsbased on the perception of tourists using techniques IPA analysis, and finally Formulating a strategy for developing creative tourism in the village of Kebonsari using triangulation analysis.
From the results of the study found 14 variabe which become development priorities according to tourists namely community participation, tourism management organizations, marketing strategies, landmarks, hospitality, creative industries, creative industry products, production training, clean water networks, solid waste systems, electricity networks, road networks inside villages, road networks to villages, and telephone networks.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pariwisata Kreatif, Persepsi Wisatawan, Prioritas, Creative Tourism, perception of tourist, priority |
Subjects: | G Geography. Anthropology. Recreation > G Geography (General) > G155 Tourism H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.28 Planning. Business planning. Strategic planning. |
Divisions: | Faculty of Civil Engineering and Planning > Regional and Urban Planning > 35201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Rahmad Awang Samodra |
Date Deposited: | 01 Sep 2020 03:06 |
Last Modified: | 15 Jun 2023 11:41 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/79575 |
Actions (login required)
View Item |