Rescheduling Aircraft Routes in Irregular Operation Amidst Pandemic Situations

Jauza, Risang Arkaan (2020) Rescheduling Aircraft Routes in Irregular Operation Amidst Pandemic Situations. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02411640000073-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
02411640000073-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Pandemic situation has brought a serious impact on airline industry. The unprecedented steep dive in passenger demand have crippled the business as the mainstream of revenue collapse. As for now, airlines have limited control over their revenue stream. The most appropriate approach to cope with this challenge is to minimize their cost. In desperate effort to keep the finance flow, airline should reinvent their operations to adapt with current situation. Airlines are reducing their traffics and ground fraction of their fleet, this condition calls for irregular operation. Definition of irregular operation should be leveraged into planning phase as planned aircraft shortage is desired. Thus, developing a tool to support decision making process regarding aircraft dispatching is required. In this research, a decision support tool is developed with the aim to simulate aircraft routing under different routing and cost parameter. This tool takes form of VBA model that process scheduled route regarding valid routing constraint and giving corresponding cost regarding the input. The model incorporates routing algorithm that allows the identification of cancelled, delayed, or earlier flight. In addition, the model will generate network representation of the valid routing in two-dimensional time-space network. The model can simulate the different dispatching decision. The results then used to compare different dispatching decision to find the good result heuristically and further understanding of the problem. Several aspect surrounding the model do play important role in the model result. The initial routing as well as the network type affecting the flexibility of route rescheduling.
===========================================================
Situasi pandemi membawa dampak serius bagi industri penerbangan. Tajamnya penurunan permintaan penerbangan penumpang telah mengahancurkan industri penerbangan dengan melumpuhkan arus pendapatan. Untuk saat ini, maskapai penerbangan memiliki kendali terbatas atas aliran pendapatan mereka. Pendekatan yang paling tepat untuk mengatasi tantangan ini adalah dengan meminimalkan biaya. Maskapai penerbangan harus mengubah operasinya untuk menyesuaikan situasi saat ini. Maskapai mengurangi lalu lintas penerbangan dan tidak menerbangkan sebagian dari armada mereka, kondisi ini menuntut operasi tidak teratur. Definisi operasi tidak teratur harus ditingkatkan ke dalam tahap perencanaan karena pengurangan pesawat yang direncanakan adalah hal yang diinginkan dalam kondisi saat ini. Oleh karena itu, diperlukan pengembangan alat untuk mendukung proses pengambilan keputusan terkait keputusan penggunaan pesawat. Pada penelitian ini dikembangkan suatu alat pendukung keputusan yang bertujuan untuk mensimulasikan rute pesawat dengan parameter rute dan biaya. Alat ini berupa model VBA yang memproses rute terjadwal dengan batasan rute yang baku dan mampu memberikan hasil biaya yang timbul sesuai masukan yang diberikan. Model ini menggabungkan algoritma perutean yang memungkinkan identifikasi penerbangan yang dibatalkan, ditunda, atau lebih awal. Selain itu, model ini akan menghasilkan representasi jaringan dari perutean yang baku dalam jaringan ruang-waktu dua dimensi. Model tersebut dapat mensimulasikan keputusan penggunaan pesawat yang berbeda. Hasilnya kemudian digunakan untuk membandingkan keputusan penggunaan pesawat yang berbeda untuk menemukan hasil yang baik secara heuristik serta untuk pemahaman masalah lebih lanjut. Beberapa aspek yang melingkupi model memang memainkan peran penting dalam hasil model. Perutean awal serta jenis jaringan memengaruhi fleksibilitas penjadwalan ulang rute.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: irregular operation, aircraft routing, aircraft dispatching, operasi tidak teratur, perutean pesawat, penggunaan pesawat
Subjects: H Social Sciences > HE Transportation and Communications
H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE336.R68 Route choice
H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE9787.5 Airplanes--Ground handling
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Risang Arkaan Jauza
Date Deposited: 24 Aug 2020 05:19
Last Modified: 15 Jun 2023 14:57
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/80345

Actions (login required)

View Item View Item