Muhammad Ali, Affan (2021) Analisis Dampak Pada Pipa Bawah Laut Akibat Pekerjaan Reklamasi : Studi Kasus Di Selat Madura. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
04311740000036_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2023. Download (6MB) | Request a copy |
|
Text
04311740000036_Undergraduate_Thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (6MB) | Request a copy |
Abstract
Pembangunan proyek Reklamasi pada Selat Madura oleh PT.X berpotensi merusak fasilitas eksisting yang dimana pada kasus ini adalah pipeline. Karna kebutuhan akibat peningkatan pertumbuhan penduduk maka pipa eksisting ditanam di bawah tanah reklamasi atau buried pipeline. Perlu adanya analisis mengenai dampak tanah timbunan reklamasi terhadap integritas pipa dengan tipe API 5L X65. Beberapa pembahasan pada penelitian ini meliputi besar beban vertikal yang diakiabatkan oleh kendaraan yang melewati reklamasi dengan beban maksimal sebesar 200 ton, bangunan seluas 24 x 24 dengan beban maksimal 500 ton, dan bangunan seluas 48 x 48 dengan beban maksimal 1000 ton menggunakan codes API 1102 dan ASCE 2001. Dari hasil analisis ini didapatkan nilai beban terhadap pipa oleh kendaraan sebesar 134,27 MPa, beban oleh bangunan 24 x 24 sebesar 157,81 MPa dan beban oleh bangunan sebesar 48 x 48 sebesar 165,18 MPa. Dari analisis ini juga didapatkan nilai settlement oleh masing-masing skenario pembebanan yaitu sebesar 10,84 mm, 6 mm dan 8 mm. Pada Penelitian ini juga mendapatkan bahwa defleksi pipa pada masing-masing skenario sebesar 12,06 mm, 6,64 mm, dan 8,34 mm. Kesimpulan dari penelitian ini menunjukan bahwa tidak ada parameter tinjauan yang melewati nilai parameter yang diatur dalam Codes and Standard sehingga integritas pipa tetap terjaga.
===================================================================================================
Construction of the Reclamation project in the Madura Strait PT.X may damage the existing facility which in this case is the pipeline. Due to the need due to increased population growth, existing pipeline planted in reclaimed land or buried Pipeline. It is necessary to analyze the impact of land reclamation on the integrity of the pipe with API 5L X65 type. Some of the discussions in this study include the vertical load caused by vehicles passing through the reclamation with weight 120 tons, buildings covering an area of 24 x 24 with a maximum load of 500 tons, and buildings covering an area of 48 x 48 with a maximum load of 1000 tons using codes API 1102 and ASCE 2001. From the results of this analysis, the value of the load on the pipe by the
vehicle is 16 Pascal, the load by the 24 x 24 building is 10 Pascal and the load by the building is 48 x 48 of 5.5 Pascal. From this analysis also obtained settlement values by each loading scenario that is equal to 5.5 mm, 20 mm and 40 mm. The conclusion of this study shows that no parameter passes the parameter value set in the Code and Standards so that the integrity of the pipeline is maintained
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Buried Pipeline, API RP 1102, Settlement, Deflection, Reclamation |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA660.P55 Underground pipeline design, construction and management T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ930 Pipelines (General). Underwater pipelines. |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Muhammad Ali Affan |
Date Deposited: | 16 Aug 2021 07:09 |
Last Modified: | 16 Aug 2021 07:09 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/87026 |
Actions (login required)
View Item |