Pengembangan Pola Desain Elemen Antarmuka Proses Perkuliahan Pada Aplikasi Pembelajaran Online

Putra, Muhammad Papuandivitama (2021) Pengembangan Pola Desain Elemen Antarmuka Proses Perkuliahan Pada Aplikasi Pembelajaran Online. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05211740000085-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05211740000085-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Pemerintah telah mengerahkan usaha untuk menekan angka penularan virus dengan membatasi aktivitas yang memerlukan mobilisasi tinggi sehingga banyak aktivitas terhambat. Salah satu aktivitas tersebut adalah aktivitas perkuliahan. Namun, dengan banyak aplikasi e-learning yang sudah umum dan jangkauan internet yang sudah luas, aktivitas perkuliahan dapat didigitalisasi sehingga memudahkan baik pelajar maupun dosen untuk mengikutinya dari rumah. E-learning berperan sebagai sistem pengganti aktivitas belajar mengajar di kelas sebagaimana keadaan normal. Aktivitas dalam e-learning dibangun berdasarkan interaksi dalam aktivitas belajar mengajar yang biasanya dilalui setiap pelajar.
E-learning yang populer memiliki penilaian atau reputasi yang baik bagi pengguna. Dengan demikian, dapat dikatakan e-learning tersebut telah memiliki pengalaman pengguna yang baik sehingga menjadi praktik terbaik dalam hal fitur dan komponen yang mendukung aktivitas belajar mengajar. Ekstraksi fitur dan komponen dari aplikasi e-learning populer yang mendukung aktivitas belajar mengajar dilakukan dalam rangka perancangan pola desain. Pola desain membantu dan mempercepat proses pengembangan aplikasi e-learning bagi pengembang dan lembaga pendidikan dalam pengimplementasian e-learning. Pada tugas akhir ini, peneliti memilih aplikasi e-learning dengan analisis komparatif. Studi pengguna dilakukan pada aplikasi tersebut dalam rangka penggalian kebutuhan untuk mengidentifikasi komponen, fitur, dan kegunaan. Pemetaan komponen atau fitur terhadap kegunaan dilakukan untuk merancang alur kerja pengguna yang menjadi dasar perancangan desain prototipe antarmuka kasar.
Hasil dari tugas akhir ini adalah pola desain meliputi alur kerja pengguna dan inspirasi contoh antarmuka. Dengan tugas akhir ini, diharapkan dapat melengkapi katalog pola desain dalam pembangunan sistem enterprise dan mengurangi kurva belajar bagi developer dalam memahami proses bisnis dan mental pengguna.
=======================================================================================================
The government has made efforts to reduce the number of virus transmissions by limiting activities that require high mobilization so that many activities are hampered. One of these activities is a lecture activity. However, with many common e-learning applications and wide internet coverage, lecture activities can be digitized, making it easier for both students and lecturers to follow them from home. E-learning acts as a substitute system for learning activity in the classroom as normal. Activities in e-learning are built based on interactions in learning activity that are usually passed by each student. However, it is possible that the activities in e-learning are not on target so that they are not in accordance with the learner's learning style.
Popular e-learning applications have good rating or reputations among users. Thus, it can be said that those e-learning applications already have good user experience so that they become the best practice in terms of features and components that support teaching and learning activities. Extraction of features and components from popular e-learning applications that support teaching and learning activities is carried out in the context of designing design patterns. The design pattern helps and accelerates the process of developing e-learning applications for developers and educational institutions in implementing e-learning. In this final project, researcher chose e-learning applications with comparative analysis. User studies are carried out on the application in order to explore requirements to identify components, features, and usability. The mapping of components or features with usabilities is done to design a user flow which is the basis for designing a rough interface prototype design.
The result of this final project is a design pattern that includes user workflows and interface examples inspiration. With this final project, it is hoped that it can complete the catalog of design patterns in enterprise system development and reduce the learning curve for developers in understanding business processes and user mentality.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pola Desain Antarmuka, e-Learning, Sistem Manajemen Pembelajaran, User Interface Design Pattern, e-Learning, Learning Management System
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Faculty of Information Technology > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Papuandivitama Putra
Date Deposited: 24 Aug 2021 06:21
Last Modified: 24 Aug 2021 06:21
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/89082

Actions (login required)

View Item View Item