Burdah, Ivan Hayibrah (2021) Desain Sistem Perpipaan Pada Sistem Penunjang Motor Induk Harbour Tug Diesel – Dual Fuel Engine 2 X 2500 Hp. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04211740000049-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Download (3MB) | Preview |
Abstract
Perancangan sistem perpipaan pada sistem pendukung motor utama, sistem pendukung berhubungan langsung dengan pengoperasian motor utama, sistem pendukung terdiri dari 4 sistem yaitu: sistem bahan bakar, sistem pelumasan, sistem pendingin, sistem start. Dari masing-masing sistem tersebut kita dapat menghitung kebutuhan mesin, untuk sistem bahan bakar dapat kita hitung mulai dari kapasitas tangki penyimpanan, diameter pipa, rugi-rugi head pompa, separator, pompa pada kelas desain perpipaan yang digunakan adalah standar dari JIS (Standar Industri Jepang). ), disini untuk elbow yang digunakan sesuai standar JIS, untuk sistem pelumasan kita juga bisa mengetahui kapasitas tangki penyimpanan, rugi-rugi head pompa, diameter pipa, separator, untuk stand pipa yang digunakan adalah JIS, kemudian ada sistem pendingin, sistem pendingin dapat diketahui juga untuk kapasitas tangki ekspansi, pendingin untuk motor utama, pipa standar yang digunakan adalah JIS, kemudian ada sistem start, dapat dilihat bahwa kapasitas kompresor untuk starting motor utama, pipa standar yang digunakan adalah JIS, dari 4 sistem tersebut sangat diperlukan jaring motor utama, sedangkan kelas yang digunakan oleh harbour tug adalah BKI (Badan Klasifikasi Indonesia), untuk desain isometrik dapat dilakukan setelah perhitungan dan pemilihan komponen telah dilakukan.
=======================================================================================================
The design of the piping system on the main motor support system, the support system is directly related to the operation of the main motor, the support system consists of 4 systems, namely: fuel system, lubrication system, cooling system, starting system. From each of these systems, we can calculate the engine requirements, for the fuel system, we can calculate, starting from the storage tank capacity, pipe diameter, pump head losses, separators, pumps in the piping design class used is the standard from JIS (Japan Industrial Standard). ), here for the elbow that is used according to the JIS standard, for the lubricating system we can also find out the storage tank capacity, pump head losses, pipe diameter, separator, for the pipe stand used is JIS, then there is a cooling system, the cooling system can it is also known for the capacity of the expansion tank, coolant for the main motor, the standard pipe used is JIS, then there is a starting system, it can be seen that the capacity of the compressor for starting the main motor, the standard pipe used is JIS, of the 4 systems it is very necessary to the main motor net, while the class used by the harbor tug is BKI (Indonesian Classification Agency), for isometric design can be done after the calculation and component selection has been made.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Motor utama, sistem bahan bakar, sistem pendingin, sistem pelumasan, sistem start |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM464 Towboats. Tugboats |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Ivan Hayibrah Burdah |
Date Deposited: | 03 Sep 2021 07:07 |
Last Modified: | 25 Jul 2024 01:47 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/91533 |
Actions (login required)
View Item |